Det var i juni som kvinnan, bosatt i Nävekvarn sydväst om Nyköping, fick ett brev från sin bank. Brevet var adresserat till ”dödsbo” följt av hennes namn.
Kvinnan beskriver själv att hon fick en chock när hon öppnade brevet. Hon ringde därför till banken och fick beskedet: Skatteverket har dödförklarat dig.
Därefter kontaktade kvinnan Skatteverket som bad om ursäkt för misstaget. Det visade sig då att hon hade varit dödförklarad i sex dagar.
Myndigheten har senare förklarat det hela med att en handläggare hade råkat kasta om några siffror i ett personnummer vilket innebar att fel person dödförklarades.
Efter att kvinnan i Nävekvarn hörde av sig till Skatteverket makulerades den felaktiga registreringen.
Men för kvinnan som drabbats var det bara början på ett långt och påfrestande arbete med att vända sig till diverse myndigheter och företag för att själv berätta om felaktigheterna.
Bland annat fick hon starta om banklån, flera betalkort spärrades och hennes ekonomi påverkades.
Kvinnan uppskattar att hon har lagt närmare 20 timmar på telefonsamtal, på grund av Skatteverkets allvarliga misstag.
Händelsen har även påverkat både hennes fysiska och mentala hälsa och hon beskriver själv att hon har varit ”ett nervvrak”.
Med bakgrund av detta ansökte hon om skadestånd från Skatteverket och nu har Justitiekanslern beslutat att kvinna har rätt till 20 500 kronor i ersättning.