Kvinna lurad på 247 000 kronor – banken varnar äldre kunder

En äldre kvinna har blivit av med 247000 kronor. En annan 32000. En tredje 10 000 kronor. Den senaste veckan. Nu är banken förtvivlad.– Hur mycket vi än informerar så når vi aldrig fram till kunderna, säger Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

"Vi ber aldrig kunderna att identifiera sig med mobilt bankid eller bankdosan om vi ringer", betonar Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

"Vi ber aldrig kunderna att identifiera sig med mobilt bankid eller bankdosan om vi ringer", betonar Anders Skepplund, säkerhetschef på Sparbanken Rekarne.

Foto:

Övrigt2018-02-17 18:37

Att bedragare koncentrerar sig på äldre människor i hopp om att komma över deras pengar eller värdesaker är inget nytt. Handlar det inte om "barnbarnsbedrägerier", där bedragaren utger sig för att vara den äldres barnbarn – utger de sig för att ringa från banken.

Sparbanken Rekarne har flera äldre kunder som blivit avlurade pengar när bedragarna har ringt upp och utgett sig att vara från banken, ofta från bankens säkerhetsavdelning. Bara den senaste veckan har tre personer blivit av med pengar. Ibland handlar det om riktigt stora belopp.

Häromdagen blev en äldre kvinna av med 247000 kronor. Eftersom hennes pension nyss hade kommit in på kontot försvann också den. Nu hade hon bara tusen kronor kvar. Det skulle inte räcka till de räkningar som nu låg framför henne och som hon skulle betala, berättar Anders Skepplund.

Han är förtvivlad över de samtal han har fått från gråtande kunder som blivit offer för de skickliga bedragarna – och undrar hur han ska lyckas nå fram till kunderna.

Han upprepar ideligen: identifiera dig inte med mobilt bank id, och använd inte bankdosan – bara för att en person i telefonen säger åt dig att du "måste" göra det. Även om personen som ringer utger sig för att ringa från bankens säkerhetsavdelning.

– Vi jobbar inte så. Vi ber aldrig kunderna att identifiera sig med mobilt bankid eller bankdosan om vi ringer, betonar Anders Skepplund.

Han berättar att de kunder som nu har blivit lurade någonstans innerst inne vet att de handlar fel. De känner att de inte borde göra som rösten i telefonen säger – men gör det ändå. De har sådan respekt för den som ringer, vågar inte avstå och uppringaren låter så trovärdig att de inte riktigt tänker efter.

– Bedragarna är SÅ duktiga. Och de riktar in sig på äldre som är födda 1947, 1945 eller är äldre än så, säger Anders Skepplund.

För den som blivit lurad på sina pengar på det här sättet kan tillvaron bli oerhört dyster och svår. Banken ersätter nämligen inte summan som bedragarna har tagit, säger Anders Skepplund. I sådana här fall har ju kunderna själva gett bedragarna åtkomst till kontot genom att identifiera sig via bankdosor eller mobilt bankid. Anders Skepplund jämför det med att man går hemifrån och lämnar dörren olåst så det bara är för tjuven att kliva in och ta för sig.

– När man lämnar ifrån sig uppgifterna själv får man ingen ersättning av oss, säger Anders Skepplund.

Tänk på det här:

Identifiera dig ALDRIG med mobilt bankid eller bankdosan om någon ringer till dig och utger sig att vara från banken. Även om personen som ringer låter trovärdig och säger sig ringa från bankens säkerhetsavdelning.

Om du vill kontrollera det som personen säger genom att ringa upp själv, ring inte till det nummer som personen har ringt ifrån. Ta reda på numret själv – och ring genom att gå genom bankens växel till exempel och fråga dig fram.

Känns det fel så kan det vara fel. Lita på dig själv och din instinkt.

Känns samtalet obehagligt och du gissar att det är en bedragare i telefonen? Lämna inte ut några kontonummer eller identitetsuppgifter. Lägg på luren. Du behöver inte vara artig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!