Att utredaren inte skulle gå vidare med Läggesta i regeringens satsning för att få fart på bostadsbyggandet i landet stod tidigt klart för Jacob Högfeldt (M), kommunalråd i Strängnäs.
‒Vi har ett litet kommunalt markägande i Läggesta och många privata markägare som redan kommit långt i sina planer på exploatering. Men de som vill vara med och skapa tillväxt i Strängnäs ska vi så klart prata med, därför har vi fört samtal med utredaren. Då har vi från Strängnäs kommun lagt fokus på att lyfta fram Norra staden, säger han och syftar på den nya stadsdelen som ska växa fram i Eldsundsområdet.
Det var i november 2016 som Johan Edstav (MP), landstingsråd och ordförande i regionförbundet Uppsala län, fick i uppdrag av regeringen att undersöka hur staten, kommuner och markägare kan hjälpas åt för att få fart på bostadsbygget och skapa nya stadsdelar och städer runt om i landet.
Ragnar Lindén (MP), oppositionspolitiker i Strängnäs kommun, uppvaktade tidigt Johan Edstav och bostadsminister Peter Eriksson (MP) för att de skulle få upp ögonen för Läggesta.
‒Vi har två tågstationer i en kommun med 34 000 invånare. Läggesta station ligger mitt emellan fina Mariefred och anrika Åker. Det är ett naturskönt, strategiskt läge med kort pendelavstånd till Stockholm. Ändå finns det nästan inga bostäder vid stationen. Jag tycker att Läggesta passar in på vad regeringen har tänkt sig, sa Ragnar Lindén presskonferens i Rosenbad på fredagsförmiddagen presenterades nio andra områden från Härryda i söder och Gävle i norr som det ska byggas sammanlagt 100 000 nya bostäder i under de närmaste decennierna.
‒Samhällsstrategiskt ligger Läggesta jättebra, men i det här fallet var det lättare att hitta konkreta saker staten kunde hjälpa till med i Norra staden eftersom Vasallen som är ett statligt bolag redan ägde fastigheter där. Så det lutade mer och mer åt det i våra samtal. Men när Vasallen sålde till Kilenkrysset så föll hela poängen, säger Ragnar Lindén och tillägger att han tror på Kilenkrysset som stor, stark och lokal ägare.
Regeringens syfte är att skapa helt nya samhällen – inga sovstäder utan service eller arbetsplatser.
‒Tanken är att staten ska kunna avhjälpa hinder för exploatering genom att hjälpa till att få fram ny infrastruktur. Det kan handla nya spår, stationslägen och stöd till innovationer. Två nya järnvägsspår till Uppsala i den nationella infrastrukturplanen är ett tydligt exempel på att det här arbetet redan har gett effekt, säger bostadsminister Peter Eriksson i ett pressmeddelande.
Utveckling pågår redan kring Läggesta, understryker Jacob Högfeldt. Detaljplanen för Södra Årby är under arbete och ett företag har visat intresse för att öppna en mack och en restaurang i anslutning till tågstationen.