Läkare: Extra viktigt med bra bemötande

Landstingets chefsläkare Peter Augustinsson säger att det är oerhört viktigt med bra bemötande inom vården. – Patienten måste kunna känna trygghet i kontakten med vården. Det är extra viktigt i ett människovårdande jobb, säger han.

Övrigt2017-07-10 04:05

Det är många gånger läkare som får kritik när patienter eller anhöriga kritiserar vården. Kritiken ska samtidigt ställas i relation till alla patientbesök. I fjol inkom till patientnämnden 1268 ärenden, sammanlagt gjordes 1,6 miljoner besök inom vården i Sörmland.

– Patienten måste kunna känna trygghet i kontakten med vården, bli lyssnad till och behandlad med respekt av alla i vårdkedjan. Informationen ska vara anpassad till patienten och ges på ett empatiskt sätt med beaktande av patientens integritet och ge möjlighet till delaktighet, säger Peter Augustinsson.

Anna Wångmar, enhetschef för patientnämnden, säger att anhöriga och patienter många gånger upplever att de blir dåligt bemötta och att det är en viktig fråga att ta itu med.

– Bemötande är en patientsäkerhetsfråga. Men jag tror ingen går till jobbet för att bemöta någon dåligt, säger hon.

Anna Wångmar menar att ett bra bemötande ofta leder till att patienten eller den anhöriga blir mer angelägen och delaktig i vården.

Patientnämnden har inte samma tyngd som till exempel inspektionen för vård och omsorg, IVO, när det gäller kritik mot vården. Men, säger Anna Wångmar, patientnämnden fyller en ack så viktig funktion genom att de påtalar för verksamheterna hur patienter eller anhöriga upplever vården. Det handlar helt enkelt om att göra vården bättre, fortsätter hon.

Varför just kvinnor i åldersspannet 50-59 år är de som kritiserar vården mest kan hon inte svara på. Kanske blir kvinnor mindre lyssnade på, funderar hon. Samtidigt är det flest kvinnor som besöker vården.

Barbro Pettersson (KD) vice ordförande i patientnämnden säger att bemötandeärendena är de som ökat mest. Hon tror att det kan bero på att personalen är mer stressad (underbemanning) och att man inte hinner med.

Och att det är kvinnor som är mest kritiska är inte förvånande, menar hon.

– Kvinnor blir inte lyssnade till, säger Barbro Pettersson.

Stefan Gustafsson (C) ledamot i patientnämnden tycker att det är viktigt att vården får vetskap om den kritik som riktas mot den och att patientnämnden är en viktig påtryckningsenhet.

Patienten måste kunna känna trygghet i kontakten med vården, bli lyssnad till och behandlad med respekt av alla i vårdkedjan. Informationen ska vara anpassad till patienten och ges på ett empatiskt sätt med beaktande av patientens integritet och ge möjlighet till delaktighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!