För en kort tid sedan kontaktade landstingets informationsavdelning PR-konsulten Paul Ronge. Han har bland annat skrivit handboken “När Janne Josefsson ringer - så klarar du pressen”, och är en bland de mer omtalade och kända i PR-branschen.
Varför har ni anlitat honom?
– Vi har engagerat honom för att vi behöver nå ut. Vi befinner oss i en extrem kris i landstinget, och vi behöver få råd om hur vi ska nå ut. Tidningskoncernen i Sörmland når övervägande delen av länet, medan vi bara når en del via vår hemsida. Det råder en obalans där, säger Karin Welin, landstingsdirektör.
Är det er roll som tjänstemän att engagera mediekonsulter efter politiska affärer?
– Jag tycker att det är vår roll utifrån vad som pågår. Det här påverkar hela landstinget. Vi behöver nå ut till fler.
Vilka råd har ni fått?
– Det handlar mycket om sociala medier. Som ni säkert sett så har jag börjat twittra.
Medierådgivningen finansieras med skattepengar från informationsenhetens budget. Vad kostar Paul Ronge?
– Det vet jag inte. Det är informationsenheten som kan svara på det.
Men han är inte en av lågpriskillarna i branschen?
– Nej, det är han inte, men vi har bedömt att vi behöver en av de bästa.
Landstinget tar hjälp av medietränare
Paul Ronge, en av landets mest kända medietränare, har engagerats av landstinget i Sörmland för att hjälpa politiker och tjänstemän i stormen efter arvodesaffären.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!