För en kort tid sedan kontaktade landstingets informationsavdelning PR-konsulten Paul Ronge. Han har bland annat skrivit handboken âNĂ€r Janne Josefsson ringer - sĂ„ klarar du pressenâ, och Ă€r en bland de mer omtalade och kĂ€nda i PR-branschen.
Varför har ni anlitat honom?
â Vi har engagerat honom för att vi behöver nĂ„ ut. Vi befinner oss i en extrem kris i landstinget, och vi behöver fĂ„ rĂ„d om hur vi ska nĂ„ ut. Tidningskoncernen i Sörmland nĂ„r övervĂ€gande delen av lĂ€net, medan vi bara nĂ„r en del via vĂ„r hemsida. Det rĂ„der en obalans dĂ€r, sĂ€ger Karin Welin, landstingsdirektör.
Ăr det er roll som tjĂ€nstemĂ€n att engagera mediekonsulter efter politiska affĂ€rer?
â Jag tycker att det Ă€r vĂ„r roll utifrĂ„n vad som pĂ„gĂ„r. Det hĂ€r pĂ„verkar hela landstinget. Vi behöver nĂ„ ut till fler.
Vilka rÄd har ni fÄtt?
â Det handlar mycket om sociala medier. Som ni sĂ€kert sett sĂ„ har jag börjat twittra.
MedierÄdgivningen finansieras med skattepengar frÄn informationsenhetens budget. Vad kostar Paul Ronge?
â Det vet jag inte. Det Ă€r informationsenheten som kan svara pĂ„ det.
Men han Àr inte en av lÄgpriskillarna i branschen?
â Nej, det Ă€r han inte, men vi har bedömt att vi behöver en av de bĂ€sta.
Landstinget tar hjÀlp av medietrÀnare
Paul Ronge, en av landets mest kÀnda medietrÀnare, har engagerats av landstinget i Sörmland för att hjÀlpa politiker och tjÀnstemÀn i stormen efter arvodesaffÀren.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!