Köerna till körproven (eller uppkörningarna som de också kallas) har förvärrats i Sverige på senare år och på sommaren är trycket extra hårt.
– Det är ju tråkigt för den enskilda individen, att de måste vänta. Vi försöker så gott vi kan. Vi planerar långt i förväg och försöker matcha så eleven får köra upp när den är klar, säger Johan Krekola, som startade körskolan Krekolas i Eskilstuna.
Bakom disken bredvid Johan Krekola står Sofia Krekola. Hon ansvarar för administrationen på körskolan och klickar fram nästa lediga datum för körprov på skärmen framför sig.
– Där har vi fått en avbokning så vi har en tid på tisdag faktiskt, sedan är nästa i slutet av augusti och sedan september, säger hon.
I Strängnäs, Flen, Katrineholm och Nyköping är situationen liknande – eller värre. I Strängnäs finns närmsta tid för förarprov i början av oktober. I Flen och Nyköping får man vänta till september och i Katrineholm finns en plats första augusti och sedan är det slutet av september som gäller.
Men platserna och kön ändras fort, nästan dagligen. Många avbokar sina platser om de hittar en plats tidigare.
– De som är ihärdiga kan få en plats om de har tur men det är först till kvarn, säger Johan Krekola.
Till stor del beror de långa köerna på förarna. Enligt en rapport från Statens väg och transportforskningsinstitut sjönk andelen som klarade uppkörningen från 59 till 50 procent mellan 2004 och 2015.
– Den största utmaningen för oss är att godkännandegraden sjunker. Det är alltför många som inte kommer tillräckligt förberedda till sitt förarprov. De kommer för tidigt helt enkelt och då blir det omprov, säger Kristina Hagberg, resultatenhetschef för förarprov på Trafikverket.
I Sverige måste den som tar körkort för personbil klara både kunskapsprov och körprov inom en period på två månader.
Kuggar man ett av proven ska det finnas möjlighet att boka ytterligare två prov inom två månader för att inte behöva göra om det man inte klarade. Efter dessa fyra tillfällen kan väntetiden bli längre för nya körprov.
– Just nu, på vissa orter och veckor, har vi tyvärr även problem att få fram de här fyra tiderna inom två månader, trots våra förberedelser, säger Kristina Hagberg.
Efterfrågan på uppkörningar är extra stor på sommaren. Trafikverket har bland annat anställt 34 nya förarprövare och flyttat flera medarbetares semestrar under sommaren för att minska trycket.
– Vi har också tagit in all extrapersonal vi kan hitta och jobbar med övertid över sommaren. Men det räcker inte fullt ut överallt, säger Kristina Hagberg.
Det ökade trycket beror enligt Kristina Hagberg på flera faktorer. Vissa typer av körkortsbehörigheter, som motorcykelkörkort, provas endast på sommarhalvåret då de kräver barmark.
På sommaren är det också vanligt att semesterlediga passar på att ta körkort eller, liksom Sofia Eriksson som sitter i en fåtölj på Krekolas, gå en intensivkurs.
Sofia Eriksson bor egentligen i Stockholm men har sommarstuga i närheten och passade på att boka in kursen i Eskilstuna under sommaren när hon är ledig.
– Jag har kört massa år i olika omgångar men nu känner jag att det är dags, säger hon.
Sofia Eriksson övningskör även privat flera gånger i veckan och hon har redan bokat in både uppkörning och skriftligt prov till slutet av juli. Kuggar hon uppkörningen kommer hon söka provtider på flera olika orter.
– Att det finns ont om tider har man nog alltid hört. Klarar jag det inte nu och behöver en ny tid så ska det nog gå någonstans, säger Sofia Eriksson.