Kampanjen riktar sig till boende i länet och sexköpare samt potentiella sexköpare. Bakom kampanjen står länsstyrelserna i Östergötlands, Jönköpings och Södermanlands län, polismyndigheten och Novahuset.
– Vi vill försöka motverka efterfrågan på köp av sexuella tjänster. Vi ser ett behov av att synliggöra frågan och bekämpa mäns våld mot kvinnor, säger Therese Dolk, utvecklingsledare på Länsstyrelsen i Södermanlands län.
Kampanjen kommer främst att genomföras på länsstyrelsens sociala medier under året, men man kommer även att erbjuda tryckt information till hotellkedjor.
Enligt en kartläggning från 2014 gjord av Stockholms län har 7,5 % av landets manliga befolkning någon gång köpt sex.
– Det ser ungefär likadant ut över hela Sverige, säger Paulina Bengtsson, samordnare och sakkunnig inom människohandel och prostitution på Novahuset, en förening mot sexuellt våld.
Hon säger också att det finns ett mörkertal när det kommer till sexköp.
– Det är väldigt stort. Många vet inte ens att det är ett brott, varken de som säljer sex och köper. Upplysning och information gör att fler vet sina rättigheter och skyldigheter.