Lärare i skolbänken när undervisning digitaliseras

Undervisningen i skolan ska vara mer digitaliserad, enligt Skolverket. Det sätter press på lärare som i vissa fall ligger efter sina elever när det gäller internetanvändandet. Men det ska det bli ändring på nu. Under tisdagen satte sig flera lärare i Eskilstuna i skolbänkarna för att bli mer digitala.

Läraren Jimmy Bergkvist har redan skapat en blogg till sina elever på språkintroduktionsprogrammet på Rekarnegymnasiet. NU ser han fram emot att utveckla den tillsammans med dem. Här med kollegan Tanja Latva-Karjanmaa.

Läraren Jimmy Bergkvist har redan skapat en blogg till sina elever på språkintroduktionsprogrammet på Rekarnegymnasiet. NU ser han fram emot att utveckla den tillsammans med dem. Här med kollegan Tanja Latva-Karjanmaa.

Foto:

Övrigt2017-09-06 04:05

‒Det är en utmaning att försöka göra intressant undervisning om det som eleverna många gånger kan mycket mer om än vi, säger läraren Jimmy Bergkvist.

Han var en av dem som under tisdagen deltog i en workshop på Rekarnegymnasiet. Bakom den stod Webbstjärnan, en skoltävling som arrangeras via Internetstiftelsen i Sverige.

– Att vi lärare ska använda internet som en del i undervisningen har fått mer fokus i kursplanerna. Det ska inte längre bara vara ett enskilt ämne som datakunskap utan Skolverket har förtydligat att det är viktigt i alla ämnen, det ställer högre krav på oss, säger Jimmy Bergkvist.

Som lärare på språkintroduktionsprogrammet på Rekarne och Rinmangymnasiet vill han utveckla en blogg tillsammans med sina elever som de kan använda som ett verktyg för att lära sig svenska. Och bloggande var precis vad han och de andra lärarna fick veta mer om under gårdagens workshop.

– Jag har haft bloggar med mina elever och jag har sett hur det skapar motivation, säger workshopsledaren och läraren Cecilia Bergentz och fortsätter:

– Skrev någon en dikt då visste eleven att den skrev för någon, att mamma och pappa kunde läsa den. Ja, kanske hela världen.

En klassblogg är, enligt Cecilia Bergentz, ett bra verktyg för att diskutera internetanvändande med elever. För även om många av dem har mer vana än sina lärare så behöver eleverna lära sig mer om vad deras användande innebär, vilka avtryck de lämnar. Det handlar bland annat om att diskutera källkritik, upphovsrätt och nätetikett.

– Jag uppmuntrar ju mina elever att kommentera sina klasskamraters publiceringar på bloggen. Då pratar vi mycket om hur man ger feedback men också hur viktigt det är att vara öppen med vem man är, det gäller även föräldrar.

– Det är lättare att heta Kalle Kula och skriva du är dum än att gå fram och säga det till en person direkt, säger Cecilia Bergentz.

Läraren Jimmy Bergkvist ser mycket fram emot att utveckla bloggarbetet tillsammans med eleverna.

– Det är långt ifrån alla lärare som jobbar så här, säger han och får medhåll av kollegan Tanja Latva-Karjanmaa.

– Vissa tänker gud vad kul med nytt medan andra inte alls känner sig trygga med det och väljer därför att hålla sig till det de är bra på, säger hon.

Bloggarna som klasserna skapar blir så småningom bidrag i Webbstjärnans skoltävling där de är med och tävlar om 20 000 kronor till klasskassan. Att det är en tävling tror Jimmy Bergkvist kan fungera som en extra morot för eleverna.

– Tanken är att eleverna ska använda bloggen som ett verktyg för att berätta om sin resa till Sverige och sitt liv nu. Då kan deras släktingar i Afghanistan eller Sundsvall sedan läsa detta. Det ska bli jättekul det här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!