Läraryrket var givet för Boel

Boel iakttog tidigt sin egna lärare hemma i Östersund och reflekterade mycket över vad som var bra och dåligt med deras sätt att lära ut.
– Jag bestämde då att jag själv skulle bli lärare.
Ett val som präglat hennes liv och gör än i dag. Hon har ett stort engagemang för det livslånga lärandet.

Övrigt2011-04-05 07:03

Första lärartjänsten var på dåvarande Centralskolan i Kungsör.

– Jag trivdes otroligt bra på orten. Men sedan kände jag; ”gud, jag har varit här för länge, stolen sitter fast på baken . . .”

– Det är en fara när man som lärare börjar se skolan där man tjänstgör som den enda skolan, normen för alla skolor. Man fastnar, blir blind för att skolan också är något övergripande.

Skrev läroböcker
Det var alltså dags att gå vidare. Boel Söderberg Malm var på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna 1983-85. Sedan flyttade hon dock tillbaka till Kungsör igen, till Centralskolan.

Men hon träffade samtidigt Lena Lindh, som då var mellanstadielärare, i dag är hon skolinspektör. De började skriva läroböcker tillsammans. Det blev ett 30-tal under deras tioåriga samarbete.

Boel går in i förrådet innanför köket i nybyggda Hälsingevillan – drömhuset – i Stora Sundby och tar fram flera exemplar. Det är läroböcker i historia, religion, geografi och svenska. Flera skrivna på ett roligt och lättillgängligt sätt med dikter, rim och ramsor.

Du har förstås en egen teori hur lärandet ska gå till?
– Ja. Jag har jobbat mig fram till en inställning till skolan som är min. Men det har inte alltid varit lätt att följa den, även om det blivit dåligt för både mig och mina elever om jag inte gjort det.

Vilken är din metod?
– Den är klassisk. Skolan måste ha många metoder för lärandet, för att ungarna inte ska dö av tristess om inte annat.

– Men en bra skola gör ingen skillnad mellan lärande och fostran. En bra skola innehåller också mycket berättande med mål att ge eleverna värderingar och möjligheter att bearbeta sin egen personlighet. Sedan behöver alla barn ett rikt språk som de borde få genom sina lärares undervisning och bra läroböcker. Det här verkar rätt bortglömt i dag, menar Boel Söderberg Malm

– Dåliga skolböcker har mycket större skuld till dagens skolresultat än man tror. I stället fokuserar man mycket på att barnen själva ska söka fakta på Internet eller i böcker som är för svåråtkomliga/svårlästa för barn. De får utföra för mycket eget arbete, alldeles för tidigt. Det är inte klokt.

– Lärarna har också fått så många andra uppgifter i dagens skola, administrativa om inte annat. Det känns i mina ögon som ett förakt för lärarens verkliga profession.

Trivts i yrket
Små barn är bra på att lära sig utantill och det bör man uppmuntra, menar Boel Söderberg Malm vidare och människans hjärna utvecklas hela livet, det bör man också tillvarata.

Efter att hon pensionerades som lärare i Kungsör för fem år sedan har hon vikarierat sporadiskt på Mariefredsanstalten. Där läser hon under handledning med internerna.

Du valde ändå rätt yrke och har trivts som lärare?
– Ja, kanske särskilt på högstadiet och gymnasiet bland de äldre eleverna, även om jag har skrivit de flesta böckerna för yngre elever.

Hur känns det att fylla 70?
– Ha, jag har alltid varit vimsig och plötsligt är jag 70 ”med rätt att vara vimsig”! Skönt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om