Med start den här veckan svarar konsumentvägledningen i Eskilstunas och Strängnäs kommun på läsares frågor i en ny konsumentspalt i tidningen.
Spalten kommer att återkomma varannan vecka, och i går var det premiär för den första läsarfrågan.
I samband med att spalten lanserades så chattade Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna, med läsarna på ekuriren.se.
Frågorna var många, och det handlade om allt från privatleasing av bilar till ångerrätt när man handlar saker på nätet.
När det kommer till just ångerrätt så har man rätt att ångra sig om man köper något på distans.
"Du har två veckors ångerrätt när du handlar på distans, till exempel över nätet, postorder, telefonförsäljning och hemförsäljning", skrev Christine Fransholm som svar på en läsares fråga.
Christine Fransholm fick också frågan om vilken som är den vanligaste anledningen till att folk hör av sig till konsumentvägledningen.
"Det vanligaste är att en person har köpt en vara som inte håller måttet. Det kan även vara en tjänst som inte utförs i tid eller på korrekt sätt. Det kan gälla avtal som konsumenten inte förstår eller vet att de har ingått. Det vanligaste är dock fel på varor och tjänster", skrev Christine Fransholm.
Här nedan hittar du alla frågor och svar från chatten. För att ställa en fråga till tidningens konsumentspalt så mejlar du till redaktionen@ekuriren.se.
[scribble path="/event/2649620/30029"]