Boken är en uppvisning i genial komposition. Utifrån levande individer och med fantasin fullt påkopplad genomlyser författaren 1980-talet, då pengar rullar måttlöst medan den nyskapande konsten ligger i själatåget.
Mitt i alltsammans brinner ett möte mellan man och kvinna, skildrat med etsande skärpa och nerv. Ordet ”älskar” känns alldeles rätt i sammanhanget. Som en av de få, förmår Östergren dessutom det svåraste av allt: att skriva om kroppar i extas utan att komik, plumphet eller tafflighet befläckar scenen.
Östergrens namnlösa jag-person är författare och har drag av honom själv. Han blir iakttagare och vittne till en makaber konsthändelse, som skall ingå i ett projekt av en ung man vid namn Jörgen. Denne vill göra rent hus med den falska verklighet museer, forskare, handlare och politik försatt modernismen i och där miljonbelopp är i svang, när bilder byter ägare.
Läs hela artikeln i tisdagens papperstidning