Verktyget ska till exempel kunna användas vid skogsbränder, och göra arbetet dubbelt så effektivt.
– Jag umgås och jobbar just nu ihop med några av de smartaste människorna jag träffat i hela mitt liv. Några som jobbat för att bygga ut musiktjänsten Spotify och spelbolaget King till exempel. Det är en härlig blandning av människor.
Linus Holmsäter från Mariefred har handplockats av startupfabriken Antler bland över tusen sökande. Han ska i fem månader, tillsammans med 66 andra entreprenörer med driv, vara med och bygga nästa generation av tech-startups i Stockholm.
Uppdraget för eleverna är att lösa ett problem som rör så många människor som möjligt. Att effektivisera och förenkla samhället är typen av bolag Antler söker. De team som tar sig igenom nålsögat beviljas en miljon kronor som investering i bolaget.
– Vi letar efter vissa egenskaper hos personerna vi valt ut, säger Livia Moore på Antler. De ska ha något exceptionellt, en passion eller ett personlighetsdrag som sticker ut. De ska också vara uthålliga och teamplayers.
Linus har grundat Heyrobics International (jymparörelse i Kina) och byggt organisationen Entrepreneurs Academy. Dessutom har han sprungit ultramarathon och vunnit SM-guld i landsvägslöpning. Alltihop visar på driv och uthållighet.
Antler ger programmets deltagare möjlighet att träffa andra drivna personer som vill bygga bolag och stöttar dem sedan i deras affärsidéer. I mars presenteras de bolag som får finnas kvar i programmet och jobba vidare.
Upplägget påminner om Draknästet på tv där olika idéer presenteras inför investerare?
– Den stora skillnaden är att vi hjälper entreprenörer i varje steg, vi finns med dem hela tiden, säger Livia Moore. Varje person som går hos oss ska känna att de varit med om en fantastisk grej och lärt sig mycket.
Linus har tidigare i sitt liv startat både företag och byggt organisation, och har också erfarenhet av att misslyckas.
– Mitt team utvecklar just nu ett slags kommunikationsverktyg där väldigt många människor kan lösa komplexa uppgifter - på ett enkelt sätt, säger han.
– Just nu är vi tre som formar projektet men i mars vet vi mer hur grundar-teamet ser ut. Redan nu efter bara några få veckor har vi fått kunder.
Linus bor i Stockholm men har inte släppt kontakten med Kina helt och hållet. I Kina bodde han i flera år under tiden han drev sin tränings-"startup" Heyrobics International. Han har entusiasmerat tiotusentals kineser på Himmelska Fridens Torg i sina rosa shorts.
– Jag blir ibland tillbakaringd för att hålla i stora träningsevent i Peking och Shanghai. Ett par gånger per år åker jag dit, mest för att det är roligt. Där finns också en stor marknad och det är möjligt att ändra folks beteenden snabbare än i Sverige eftersom ekonomiska välståndet fortfarande ökar fort i deras land.