I oktober 2011 skrev Anders Thörnström, ordförande för Katrineholm railpoint AB, till kommunstyrelsen. Han begärde att ägarna – Katrineholms kommun som äger 32 procent av bolagets aktier samt M4-gruppen AB och Svensk logistikpartner AB som äger 34 procent vardera – skulle skjuta till återstoden av de 3 miljoner kronor som de förbundit sig att finansiera verksamheten med.
Då, för ett och ett halvt år sedan, hade aktieägarna skjutit till totalt 2,1 miljoner kronor, fördelade efter deras ägarandelar. "Av detta åtagande återstår sammanlagt 900 000 kronor", skrev Anders Thörnström. I november 2011 fattade kommunstyrelsen beslut om att betala ut 32 procent av dessa 900 000 kronor, vilket motsvarar 288 000 kronor.
- Framåt vårdagar får vi se om det krävs något ytterligare. I så fall är nästa steg att gå in och ändra i aktiekapitalet men då behövs det beslut i kommunfullmäktige, sa kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) till tidningen efter beslutet.
Men för ungefär ett år sedan upptäcktes att aktieägaravtalet från 2008 hade tolkats på fel sätt, berättar kommunens ekonomichef Sari Eriksson. Det har med det ursprungliga aktiekapitalet på 600- 000 kronor, som de tre delägarna betalade in när bolaget startades, att göra.
- Vid det förra tillfälle var det oklart om de 600 000 kronorna ingick i de 3 miljonerna. Men det är två helt olika saker. Totalen är 3,6 miljoner kronor, säger hon.
I morgon ska kommunstyrelsen fatta beslut om en ny begäran. Enligt den nya tolkningen har endast 2,4 miljoner kronor betalats ut i aktieägartillskott, vilket gör att 600 000 kronor återstår. För Katrineholms kommuns del handlar det om 192 000 kronor. Det är också Göran Dahlströms förslag till beslut att kommunstyrelsen ska skjuta till denna summa.
- Det har varit väldigt otydligt, men det som går upp till kommunstyrelsen nu är helt korrekt, säger Sari Eriksson.