Lokal aktör utmanar järnhandelskedjorna

Järnhandeln TIMO proffs och fritid vill vara det lokala alternativet till de rikstäckande kedjorna. Företaget har nyligen slagit upp portarna till sin butik i Svista i Eskilstuna.

Timo Viinikka bodde under en period i Filipinerna.

Timo Viinikka bodde under en period i Filipinerna.

Foto:

Övrigt2018-01-18 07:31

TIMO proffs riktar sig till både företag och privatpersoner och tillhandahåller produkter för bland annat jord- och skogsbruk, åkerier och byggföretag. Bland produkterna finns reservdelar, verktyg, arbetskläder, trädgårds- och fritidsprodukter.

Företaget har startats av Timo Viinikka från Strängnäs. Han har tidigare arbetat 16 år på Biltema, varav 8 år som franchisetagare för butiken i Haninge.

‒Det var tre franchisetagare före mig som hade försökt driva den där butiken, men de hade inte fått snurr på den. Jag som fjärde lyckades och började tjäna lite pengar, berättar han.

Timo Viinikka slutade på Biltema sedan varuhusen övergått från franchiseägande till att återigen vara helägda av koncernens grundare Sten Åke Lindholm.

Efter att han slutat på Biltema for Timo Viinikka till Filippinerna, där familjen har ett hus, och hjälpte till efter tyfonen Yolanda 2013.

‒Vi hjälpte 500 hushåll med mat och förnödenheter, hygienartiklar och sånt, berättar Timo Viinikka.

Tillbaka i Sverige började han arbeta som butikschef på Swedol i Eskilstuna som bland annat säljer verktyg och maskiner.

‒Jag kom dit och på ett år ökade omsättningen med 38 procent med bibehållna marginaler. Jag tyckte att det kändes bra. Det var inget svårt i och med att jag hade gjort racet tidigare på Biltema.

I januari 2016 slutade Timo Viinikka på Swedol. Han hade bestämt sig för att starta eget. Han fick kontakt med den finska järnhandelsgrossisten IKH som ville öka sin närvaro på den svenska marknaden. IKH kommer att vara huvudleverantör till Timo Viinikkas egen butik som han nu har öppnat vid Svistarondellen. Företaget kommer även att ha ett antal andra grossister.

‒Vi är inte bundna av någon kedja utan vi kan välja våra leverantörer själv, säger Timo Viinikka.

Butiken ligger i en nybyggd fastighet vid Svistarondellen. Förutom Timo Viinikka själv arbetar tre anställda i butiken. Butiksytan uppgår till 1300 kvadratmeter.

‒Här lyssnar vi på kunden vad de har för behov och så försöker vi plocka fram grejerna som de efterfrågar.

Timo Viinikka hoppas att butiken under den första 12-månadersperioden ska ha en omsättning på 15 miljoner kronor.

‒Då snurrar det runt, men på sikt tror jag att det här kommer att växa, säger han.

‒Inom något år kommer vi nog att omsätta en 30 miljoner skulle jag tro.

TIMO proffs och fritid har inte någon egen e-handel.

‒E-handel har vi genom vår huvudleverantör.

Timo Viinikkas tanke är att konkurrera med e-handeln och andra butiker genom att ha förhållandevis många varor i lager så att kunden kan köpa dem direkt i butiken utan att behöva vänta.

‒Det är en framgångsnyckel att ha grejerna hemma, säger Timo Viinikka och fortsätter:

‒E-handeln är jättebra, men det är inte lika roligt om grejerna går sönder. Man vill gärna ha ett ansikte, någon man kan prata med som tar ansvar för grejerna. Här tar vi ansvar för de grejer vi säljer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!