Lysande affärsidé som stödjer fattiga

- Totalt sett var Dump Tees den mest genomarbetade samt mest färdiga affärsidén och som vi upplevde som mest genomförbar av de fem finalistidéerna, säger Joakim Bäck, regionchef för Företagarna i Västmanland.

Övrigt2011-12-07 11:16

Dump Tees drivs av Patrik Appelqvist, men han kunde inte medverka personligen vid presentationen utan befann sig i Nicaragua och körde därför sin presentation via Skype.
- Dump, som i soptipp, vittnar om vad det handlar om; att på moderiktiga t-shirtar lyfta fram livsöden från soptippen i Nicaragua. T-shirtarna ska sedan säljas till miljö- och modemedvetna unga, berättar Joakim Bäck för affarsliv.biz och fortsätter:
- Idén var stark i sig och hade kunnat vinna ändå,men en bonus var förstås att det också finns en tanke om att socialt värna om de svaga i samhället.
Förutom att sprida information om livsöden i Nicaragua vill t-shirtföretaget även skapa värdiga jobb för invånarna i Nicaraguas huvudstad Managua, där många har det riktigt svårt.
Vinstsumman var på hela 70 000 kronor just för att den ska kunna göra skillnad och ge det vinnande bidraget en skjuts.

Bakom tävlingen, Drakarna i Västmanland, stod förutom Företagarna i Västmanland, Coompanion, Sparbanken Västra Mälardalen och Västerås Science Park.
De andra företagen som tampades om vinsten var: Pastaprinsarna, Kostverket, X-innovation och TE 2.
Pastaprinsarna har också socialt företagande som sin passion och vill engagera människor som har haft svårt att ta sig in i arbetslivet i att sköta ambulerande pastaförsäljning.
X-innovation har patent om en idé för att rulla upp exempelvis brandslangar och spännband.
Kostverket vill optimera användandet av skolmaten och har tagit fram både en
hård- och mjukvara för att minimera matsvinnet i skolorna.
TE2 har tagit fram en desinfektionsprodukt för olika miljöer, exempelvis sjukhus.
- Samtliga finalister var riktigt bra, konstaterar Joakim Bäck, som hoppas att detta ska kunna bli ett årligen återkommande evenemang.
- I stort behövs det åtgärder för att lyfta tankarna kring entreprenörskap och främja att idéer blir verklighet, säger han.
Deltagarna har tagits fram via olika deltävlingar på olika orter i Västmanland och har fått coachning och uppbackning under tävlingens gång.
Men det är inte som i TV-programmet Drakarna att man tävlar om att få penningstarka företagare att investera i företagsidén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om