Mälardalens nya motorcentrum tar form

Ett steg närmare öppnandet av en mycket mångsidig motorbana tar nu GTR Motorpark i Gröndal i Eskilstuna.

Foto:

Övrigt2019-02-23 14:48

I lördags bjöds en stor och intresserad allmänhet in till Gröndal för att själva få köra ut på en två kilometer lång bana, och en som var lättad över det stora intresset var Johan Heggblad, som tillsammans med Lars Rosenblad på Tuna trafik är de drivande i projektet GTR Motorpark.

Samtidigt som motorjournalister ryckte i honom för att få en intervju hann han sucka lite grand av lättnad när han blickade ut över ett stort antal besökare.

– Och då konkurrerar vi ändå med skid-VM, sa han med ett leende.

Nu återstår det en hel del arbete med att få även den här banan, som visades upp i lördags, riktigt klar och redo att tas i drift. Bland annat ska en kurva byggas ut, en sänka ska fyllas upp, och flera bergknallar ska sprängas bort.

– Men ni förstår idén med det hela, säger rallyföraren Johan Oscarsson som bjöd på en åktur längs banan och talade sig varm för just en kuperad bana med en höjdskillnad på upp till 17 meter.

– Och det som är mest fantastiskt är att det inte finns någon liknande bana i hela Sverige. Det finns i Norge, Tyskland och Belgien, men inte i Sverige.

Motorklubbar i Stockholm har hört av sig och välkomnar utvecklingen av Gröndal och hävdar att man med glädje ser en anläggning byggas som ligger så nära som tio, elva mil från huvudstaden.

Johan Oscarssons namne Johan Heggblad som jobbat med det här projektet i tolv år snart är själv mest nöjd med läget. Han tror att Gröndal som finns precis i skärpunkten mellan E-20 och riksväg 56 kommer att bli ett populärt resmål inte bara för speedwayfantaster eller driftingentusiaster.

– Jag tror att de här banorna som vi nu anlägger kommer att nyttjas till tio procent av motorsportklubbar och resterande kan handla om trafikskolor som utbildar sina elever, eller av bilfabrikanter som vill testa nya bilmodeller.

– Vi har redan hört av några fabrikanter som hört sig för om de kan komma och testa bilar utan att det för den sakens skull syns alltför väl, och den möjligheten ska vi kunna erbjuda lite längre fram.

Den närmaste tiden blir det mycket liv och rörelse i just Gröndal. Förutom en mycket intressant speedwaysäsong, där Smederna ska försöka försvara sitt guld från de båda senaste säsongerna, ska också SMK Sörmland arrangera svenska mästerskapen i enduro och framåt hösten ska årets Novemberkåsa arrangeras i skogarna kring Tumbo och Råby Rekarne.

Svaret på när den nya motorbanan blir klar har Johan Heggblad ingen riktig tidpunkt att lägga fram:

– Jag brukar svara att invigningen ligger ungefär 50 miljoner kronor bort. Men i samma takt som fler och fler människor får upp ögonen för våra planer härute så dyker det också upp en och annan som faktiskt är beredda att investera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!