Malmby flygfält blir till salu igen – Magnus Stuart: "Intressenter har alltid funnits"

Malmby flygfält blir till salu – igen. Johan Grape, som hyr och använder området sedan 2005, vill dock inte köpa.
– Jag har nyttjanderätt så en ny ägare får förhandla med mig, eller köpa ut mig.

Power hot rod reunion 20-årsjubilerar nästa år, då folkfesten arrangeras den 19–20 juli.

Power hot rod reunion 20-årsjubilerar nästa år, då folkfesten arrangeras den 19–20 juli.

Foto:

Övrigt2018-11-28 19:30

Turerna kring den nästan 50-åriga före detta militära flygbasen har i modern tid varit många, långdragna och inte sällan hätska. Sedan 2005 har dock lugnet lägrat sig.

Då skrev den nyblivna ägaren Strängnäs kommun ett hyresavtal med Johan Grape, som bedriver främst motorarrangemang via bolaget Malmby fairground AB, enligt hemsidan ”Sveriges mest flexibla eventbana”.

Verksamheten består i dags­läget av förarutbildning och teknikutveckling, varav en del är hemligt, och den varma tiden på året egna och inhyrda event.

För två år sedan bestämde sig kommunen för att sälja Malmby flygfält, som politikerna menade inte nått sin fulla potential. Fler arbetstillfällen och fler besök efterlystes – alltså bättre avkastning på de sju miljoner kommunen betalade för fältet.

Priset sattes till sex miljoner kronor vilket, trots att ett antal intressenter under årens lopp kastat lystna blickar på fältet, ingen ville ge.

Nu blir dock Malmby flygfält till salu igen. I går gav kommunstyrelsen tjänstemännen i uppdrag att dra igång processen.

Vad är nytt jämfört med 2016?

– Det blir byggrätter för den som vill bygga till, inom rimliga gränser. Det är den stora skillnaden, säger kommunstyrelsens tillförordnade ordförande Magnus Stuart (M).

Byggrätten, och andra villkor, ska slås fast i en ny detaljplan.

Kommunen vill behålla karaktären av ett öppet landskap. Viss bebyggelse får ske, utåt skogskanterna. Områdets möjligheter för event och utställningar ska bevaras. Flygförbudet gäller. En solcellspark efterlyses, så området blir självförsörjande och bidrar till kommunens förnyelsebara energi.

– Vi skriver ”större solcells­park” och ju mer produktion desto bättre. Vi jobbar efter Agenda 2030 och ska bli fossilfria och klimatneutrala. Då måste alla hjälpa till. Vi kommer se mer av det här i framtida beslut, säger Magnus Stuart.

I dagsläget har kommunen arrende- respektive hyresavtal med ett par lantbrukare och Malmby fairground.

– Avtalen ska omförhandlas eller sägas upp. Vilket får framtiden utvisa. Klart är dock att detaljplanen i väldigt hög grad rimmar med Johan Grapes verksamhet och att vi ser att något nytt kan komplettera hans verksamhet. Den som köper måste ju leva upp till de här villkoren, säger Magnus Stuart.

Johan Grape är inte en potentiell köpare, förklarar han:

– Alla frågar och jag svarar att jag inte har känt att det finns anledning, eftersom jag har ett avtal och nyttjanderätt. En ny ägare får alltså hyresförhandla med mig. Det var samma sak förra gången de försökte sälja. Det fanns intressenter men de hade ingen nyttjanderätt.

Johan Grape menar att det förvisso finns en teoretisk möjlighet att köpa ut honom – men han har inga planer på att lägga ner.

Verksamheten rullar på.

– Vi har vår Hot rod reunion som vi kört sedan vi kom till fältet. Vi har planer på ett nytt evenemang i maj, en lastbilsträff. Vi har streetracing i No prep och Drift passion, sladdning, vid sex tillfällen – kanske också SM. Så är några klubbar bokade, exempelvis Corvette och Porsche.

I vinter ska dessutom Volkswagen lagra nya bilar ute på fältet, berättar han.

Vad en försäljning kan ge kommunen återstår att se. Någon ny prislapp är inte satt än.

Klart är att kommunen å ena sidan mister intäkter på runt 300 000 kronor per år, men å andra sidan slipper kapitalkostnader på drygt 100 000 kronor.

– Tanken är att ganska snart titta på tidigare intresseanmälningar – och i och med dagens beslut väntar vi oss fler. Jag hoppas vi kan komma till beslut första halvåret nästa år, säger Magnus Stuart.

Malmby flygfält – några milstolpar

1964: Flygfältet anläggs av Försvarsmakten och blir en av F18:s, Södertörns flygflottiljs krigsflygbaser (senare F1:s, F13:s och F7:s).

1970–1980-talen: Utöver det militära bruket bromstestar Statens väg- och transportforskningsinstitut importbilar på fältet.

1999: Försvaret ska bantas och slutar använda området. P10 tar över förvaltningen från Fortifikationsverket, som avrustar fältet.

2000: Luftfartsverket vill köpa och bygga ett centrum för skol- och fritidsflyg. Planerna möter hårt motstånd, bland annat 2 500 namnunderskrifter. Kommunpolitikerna säger nej och LFV backar.

2001: Försvaret säger upp sitt hyresavtal 2001. Bland övriga hyresgäster finns Svensk bilprovning, Södertörns brandförsvar och skärmflygarföreningen Fenix. 10-mila i orientering arrangeras.

2001–2004: Intressenter är bland annat fallskärmshopparutbildning (testas men läggs ner), halkkörning och fritidsflyg. Flera motorevent arrangeras, som traktens första lagliga streetrace och Hot rod reunion.

2004: Kommunen köper fältet av Fortifikationsverket för sju miljoner kronor, för att äga utvecklingen av området. Driften ska ut på entreprenad och finansiera kommunens kostnader. * Kilenkrysset AB lägger ett bud på 9,2 miljoner kronor, om kommunen vill sälja.

2005: Kommunen förbjuder flygning – bara motor- och evenemangsverksamhet tillåts. Strängnäs flygklubb, som funnits på fältet i nästan 30 år, söker dispens men får nej. Kommunen skriver ett hyresavtal med Johan Grape, som vill utveckla de motorevent han redan arrangerar.

2006: Svenska lantchips vill köpa fältet och bygga fabrik. Jan Persson påpekar att Kilenkryssets förslag ger långt fler arbetstillfällen. Lantchips erbjuds köpa en mindre yta men backar.

2016: Kommunen försöker sälja området men får för låga bud.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!