Ansvarig för driftsområdet Eskilstuna är Svevias platschef Bengt Abring, som tar kritiken med ro.
– Det är ingen skillnad på vårt sätt att arbete mot exempelvis de resurser som sätts in i Stockholm, säger han.
– Skillnaden ligger i att trafikintensiteten i Stockholm är så mycket större, och det ger i sin tur en mycket större effekt på saltningen av vägbanorna.
Driftsområdet Eskilstuna sträcker sig mellan Läggesta och Arboga, och här går man ut och både plogar och saltar när väderprognoserna pekar på att det ska komma flera centimeter ny snö.
I förrgår var man ute två vändor. I går inväntade man det snöväder vars ankomst var anmäld till eftermiddagen.
– Kommer det mellan 2 och 3 centimeter så går vi ut och saltar, eller lägger på en saltlösning som består av 25 procent salt och 75 procent vatten.
– Saltlösningen är egentligen mer effektiv än den rena saltningen, den fräter bort is och snö. Men omkörningsfilen är svår att få ren för vår del, medger Bengt Abring. Och skälet är att det är så få som kör i den.
Saltet som läggs på får då inte heller samma effekt.
– Vi får dessutom inte vräka på med hur mycket salt som helst, det är inte försvarbart ur vare sig ekonomisk eller miljömässig synvinkel.
Men många har synpunkter på väghållningen ändå?
– Ja, synpunkter finns alltid. Men alla måste ha klart för sig att när vi nu återigen har mycket vinter, med ganska sträng kyla då gör saltet mindre nytta.