Många vill handla kläder på distans

E-handeln med kläder fortsätter att växa. För Vingåkers factory outlet är målet att den ska mer än tiodubblas till 2017.

Övrigt2013-11-05 05:00

Medan handeln som helhet växer långsamt, ökar e-handeln snabbt. Det gäller även för kläder – och för outleten i Vingåker.

För ett år sedan berättade Katrineholms-Kuriren om Vingåkersföretagets planer. När den tidigare så snabba ökningen av besök och omsättning i butiken mattats av, ville outleten fortsätta att växa på nätet.

— Det var något av ett vägskäl då. Antingen skulle vi lägga ner vår e-handel helt, eller satsa, säger Robert Lindman, marknadsansvarig på Vingåkers factory outlet.

De valde det senare. Under året som gått har butiken investerat i en fotostudio och anställt två personer i sin e-handelssatsning. I år räknar Robert Lindman med en omsättning på 13 miljoner på näthandeln. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2012. Målsättningen för 2017 är 150 miljoner.

Men trots att tillväxten är mycket snabb saknas det inte utmaningar. En av dem är att få lönsamhet i e-handeln. Kostnaderna riskerar att rusa iväg, och i dag är det få som tjänar pengar på näthandel med kläder, enligt Robert Lindman.

Vingåkers factory outlet har därför valt att vara försiktig med kostnaderna redan från början. Fotostudion för omkring 100 000 kronor är den största investeringen.

Den behövdes för uppnå en tillräckligt bra bildkvalitet när webbshopen relanserades, berättar Robert Lindman, som säger att "rätt saker ska få kosta".

De två nyanställda har specialkompetens och arbetar både som modeller och fotografer – samtidigt som all personal i butiken är delaktig i såväl näthandeln som den fysiska handeln i butiken.

Just integrationen mellan butik och e-handel har varit en annan viktig fråga att lösa. Att ha två separata lager visade sig tidigt vara ohållbart, inte minst eftersom lagerhållningen är begränsad. Det som hänger ute i butiken kan i många fall vara allt som finns av en viss vara.

Målsättningen är att i stort sett allt som finns i den fysiska butiken också ska finnas i webbutiken. Just nu ligger den siffran på cirka 10 procent, men ökar i takt med att nya produkter som kommer in i butiken också fotograferas och läggs ut på nätet.

Alexander Abben är en av de två som anställts särskilt för satsningen. Han tycker att det är roligt att få arbeta både som fotograf och modell – och att få hjälpa till med alla möjliga andra arbetsuppgifter när det behövs.

— Det fria arbetssättet gör det här till en drömarbetsplats, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om