– Det upplevs säkert som tight. Vissa förare känner att de har fått kort om tid medan andra tycker att de har för mycket.
Om inget inträffar på vägen ska chaufförerna kunna följa schemat på minuten. Tanken med det nya systemet är att underlätta kontakterna mellan förarna, trafikövervakningen och passagerarna. Om minutjagandet också orsakar mer stress för de som sitter bakom ratten kan inte Jani Körkkö svara på.
– Det är säkert olika från person till person, men jag kan hålla med om att det är fler som upplever att de ligger tight till i dag.
Är ni beredda att ändra tiderna om chaufförerna klagar?
– Ja absolut, allt går kanske inte att rätta till på en gång men när det gäller enstaka sträckor kan vi justera direkt. Vi har redan gjort säkert ett hundratal ändringar.
Just nu håller Samres också på att se över lastningstiderna, minuterna som går åt när en gammal eller sjuk person får hjälp den sista biten till fots. Att systemet går in och stjäl lunchrasten stämmer inte, enligt Jani Körkkö.
– Det felet har vi aldrig sett, det måste vara en missuppfattning. Har du knappat in att du ska ha paus är den tiden blockerad, men lunchrasten är en arbetsgivarfråga. Ofta lägger de inte in fasta raster utan man får pausa när tillfälle ges.
Han håller heller inte med om att förarna inte får hjälp när de ligger efter. Fast de förväntas klara av förseningar på upp till tio minuter på egen hand. Och en chaufför som vill ha hjälp måste ha framförhållning.
– Är de 20 minuter sena försöker vår trafikövervakning lösa det. Men det beror på när vi får reda på förseningen, är det samtidigt som en kund ska hämtas blir det till exempel svårt.