Dagens läroplaner vilar på principen att eleverna ska ta ett stort ansvar för sitt eget lärande och göra egna upptäckter för att uppnå en djupare förståelse. Detta är bra, men det är inte givet att smågruppsarbete och eget undersökande gynnar elevernas lärande och förståelse. Många studier visar tvärtom på en problematik med att eleverna lämnas att på egen hand att söka information eller dra slutsatser.
Som Moderat skolpolitiker vill jag se till elevernas bästa, eleverna behöver mer lärarstöd än de får i dagens skola! Enligt Skolverket ägnar läraren allt mindre tid åt berättande samt att gå igenom och förhöra läxor i helklass. I stället används mer av den gemensamma tiden till administration, information och instruktioner. Läraren förmedlar kunskaper i mindre omfattning, medan mer tid ägnas åt elevernas egen planering av hur och när arbetsuppgifterna ska genomföras.
Hur kan pedagogiken utvecklas så att eleven kan göra egna upptäckter och nå djupare förståelse, utan att bli lämnad ensam? Hur ska eleverna få mera lärartid? Hur ska undervisningen utformas så att den fungerar för olika elever och påverkar resultat i positiv riktning? Moderaterna i Strängnäs vill avsätta pengar för projekt och utvecklingsarbete i skolan, för att vi skall ligga i framkanten med modern pedagogik och möta alla elever på rätt sätt.
Anders Jansson, Moderat i Strängnäs och ledamot av Barn och utbildningsnämnden