Det var studentvecka och Filippa Furman kunde räkna timmarna till utspringet genom Thomasgymnasiets dörrar. Men på onsdagskvällen fick 18-åringen ett telefonsamtal från skolledningen, som minst sagt la sordin på stämningen. Hon skulle nämligen inte få någon gymnasieexamen på fredagen.
‒Jag var mitt uppe i alla förberedelser inför studenten, och i det överlyckliga tillståndet så fick jag plötsligt veta att jag inte alls var klar. Jag blev skitledsen, säger Filippa Furman.
Bakgrunden är att Filippa Furman började på Thomasgymnasiet till årskurs tre, då familjen flyttade från Mjölby kommun till Vagnhärad i Trosa kommun. Hon var medveten om att hennes tidigare skola och Thomasgymnasiet inte hade samma kursupplägg. Inledningsvis fick hon beskedet att hon skulle behöva läsa in kurser i sociologi och kommunikation, som Thomaseleverna hade läst i tvåan.
‒Men sedan sa skolan att jag bara behövde läsa sociologin, att man kunde slå ihop den kursen med kommunikationen för det var nästan samma sak, berättar Filippa Furman.
Hon själv tyckte att det lät konstigt, minns hon, och hennes föräldrar reagerade också. Filippa Furman berättar att hon hade sammanlagt tre möten med skolan för att försäkra sig om att allt verkligen blivit rätt, och hon litade på beskedet som hon säger att hon fick.
Men så ringde alltså skolledningen, ett och ett halvt dygn före studentdagen, och berättade att hon saknade kommunikationskursen och därmed inte kunde få någon studentexamen.
‒Direkt när jag fick beskedet kändes det som att allt var förstört. Efter att ha pratat med en lärare kändes det lite bättre och jag bestämde mig för att det inte skulle få förstöra hela studentdagen, utan jag skulle fira där och då och tänka på det andra en annan dag. Jag fick ett kuvert med ett betygsdokument så att det såg ut som att jag smälte in i mängden, de andra hade ju sina avgångsbetyg. Det blev en bra dag men när jag vaknade dagen efter tänkte jag bara "ja, fast jag är ju inte klar med gymnasiet", berättar Filippa Furman.
I slutet av juli gjorde Filippa Furman en anmälan till Skolinspektionen. Strängnäs kommun har fortfarande tid på sig att lämna svar till myndigheten, men rektor Anna Zachrisson säger att personalens minnesbild inte riktigt är densamma som den tidigare elevens. Enligt rektorn ska ett resonemang ha förts om de olika kurserna, men Filippa Furman ska inte ha getts besked om att hon inte behövde läsa kommunikationskursen.
Hon berättar vidare att varje skola lägger upp sin egen kursplanering för de olika årskurserna; även inom en kommun kan den skilja sig åt. Och svårigheten när en elev byter skola och den nya klassen redan har läst en kurs som den gamla klassen inte har läst, är att hitta en position på schemat så att eleven kan läsa in den tillsammans med en lägre årskurs.
‒Vi borde ha sagt till Filippa att hon antingen kunde läsa in kursen på egen hand och sedan göra en prövning, eller informerat om att hon kunde läsa klart den efter trean. Konsekvensen hade blivit densamma som i dag men hon hade fått information om det redan när hon började hos oss och inte strax före studenten. Det har vi brustit i, säger Anna Zachrisson.
Filippa Furman jobbar i dag heltid, och pluggar de 100 timmarna som kommunikationskursen består av på distans.
‒Jag läser ihop med de som går i tvåan nu. Jag har fått en skoldator, har mejlkontakt med läraren och tar del av uppgifter som läggs ut på skolans lärplattform. Det är bara tur att jag inte hade sökt någon universitetsutbildning. Hade jag inte kommit in på universitetet på grund av att skolan hade gett mig fel besked så hade jag blivit ännu mera ledsen, säger Filippa Furman.