När Moa Knutas hade fått besked om det sista återstående ämnesbetyget och återkom till klassrummet satt klasskamraterna och såg på film.
‒Jag tittade på Moa och hon nickade bara. Då började hela klassen applådera, berättar Albin Jonsson, en av klasskamraterna som tog kontakt med tidningen och tyckte att Moa förtjänade att uppmärksammas.
‒Det var ett lyckorus. Det kändes overkligt, berättar Moa.
Sedan det nya betygssystemet infördes har ingen elev på skolan tidigare fått högsta betyg. Vårterminen 2014 var det en elev som kom nära och fick 332,5 poäng av högsta möjliga 340.
Det var när Moa Knutas under vårterminen började räkna samman betygen ett efter ett, som hon insåg att hon hade chans att uppnå maximalt meritvärde.
‒Jag hade redan kommit in på den gymnasielinje jag ville, så det var inget måste. Men jag tyckte det skulle vara en kul grej, säger hon.
Hon pratade med sina lärare för att se vilka moment hon kunde komplettera för att höja de återstående betygen.
‒Musik och språk har jag alltid haft väldigt lätt för och där har jag haft bra betyg förut. Men NO-ämnen har varit svårare. Teknik och biologi tog jag nu på slutet, berättar hon.
Trots mycket skolarbete har Moa ändå tagit sig tid att koppla av med andra aktiviteter, som musik och basket.
‒Jag tror det är ganska viktigt, säger hon.
Andra framgångsfaktorer som hon själv framhåller är vikten av att ta eget ansvar för studierna.
‒Mina föräldrar stöttar mig, men de har aldrig behövt säga till mig att göra läxorna. Det har alltid kommit inifrån mig själv, säger hon.
Att sätta upp mål och att hitta sätt att motivera sig själv är annat som hon ser som viktigt.
‒Jag vill alltid sträva efter att göra bra ifrån mig om jag kan, säger hon.
Men klassen har också haft betydelse.
‒Vi har bra sammanhållning och kämpar bra som klass. Vi har kul tillsammans men vi får allting gjort ändå, säger Albin Jonsson, som är stolt över sin klasskamrats bedrift.
Att de haft bra lärare har också varit viktigt.
Nu återstår bara dagar av skolåren på Järvenskolan Södra. Sedan väntar studier på musikestetiska programmet på DeGeergymnasiet i Norrköping för Moas del.
‒Men efter det vill jag studera juridik och bli advokat. Då behöver jag kunna plugga, säger hon.
I klass 9B2 varvas glädjen över Moas framgång med ledsnaden över att snart splittras.
‒Vi har gråtit många gånger nu, säger Albin.