Fågelfångaren Papageno snör på sig steppskorna och Tamino stämmer upp sin flöjt - för just nu repeterar 34 Mellösabor "Trollflöjten" i Teater Klämmans hägn.
Åldersspannet är stort, yngsta skådisen har fyllt fyra medan Janne Öster med sina 62 år på nacken är uppsättningens äldste, för flera generationer Mellösabor är engagerade i operaverket som har premiär den 15 april.
Bakom operasatsningen ligger förstås Klämmans entusiaster Anne och Janne Öster som drog i gång projektet redan i september förra året.
Och de har gått grundligt till väga.
‒Alla deltagare fick först boken "Trollflöjten" med sig hem, och sedan tittade vi på tre filmversioner av operan tillsammans. Två tecknade och så Ingmar Bergmans klassiker från 1975, berättar Anne Öster som tillsammans med maken Janne bearbetat manus och också regisserar de 34 medverkande i uppsättningens totalt 40 olika roller.
Därutöver har Scenkonst Sörmland inspirerat med ett live-uppträdande då gitarristen Mårten Falk och flöjtisten Åsa Karlberg kom på besök och spelade musik ur "Trollflöjten".
Musikern Sanna Andersson, känd bland annat från Fröken Elvis har arrangerat all musik utifrån originalnoter, spelat in bakgrundsmusiken och också sjungit in alla rollerna som stöd för de medverkande sångarna under repetitionsarbetet.
‒Men om några veckor släpper vi stödsången, då har sångarna bara musiken att luta sig emot, säger Anne Öster. Och det kommer de att klara galant, för om man tränat sången länge såå ser röstens muskelminne till att tonerna hamnar rätt.
Teater Klämman har satt upp musik och teater tillsammans med Mellösaborna sedan 1987, men det här är första gången de ger sig i kast med en hel opera.
‒Det var dags för någonting helt nytt. Vi har varit inne och nosat lite på klassisk musik tidigare och nu bestämde vi oss för att ta i ordentligt
Färdigheter i stepp skaffade sig skådisarna under en intensiv danshelg efter nyår - och hela lokalen vibrerar när ensemblen kör loss med lösklackarna på.
‒Tack vare frimurarna i Eskilstuna har vi haft råd att köpa in steppskor, säger Anne Öster som är van att söka bidrag både här och där för att kunna förverkliga Klämmans uppsättningar.
Mozart lär ska ha ska ha inspirerats av frimurarordens ritualer och symbolik när han skrev "Trollflöjten" och därför föll det sig naturligt att vända sig till frimurarlogen.
‒Som tack ska vi in och spela den för Eskilstunas frimurare, berättar Anne Öster.
Men först på tur står Mellösa, tio föreställningar är planerade och snudd på alla biljetter är redan uppbokade.
‒Glöm inte att se farlig ut när du kommer in på scenen, manar Anne Öster en ung skådespelare.
‒Ni är ju "de farliga väktarna", det måste synas!