På många sätt är det en ovanlig händelse som nu på fredag inträffar i Eskilstuna.
Det är betydligt vanligare att gamla parkeringsplatser läggs ned än att nya invigs. Och det måste väl betraktas som en naturlig utveckling i en stad med stort behov av tomtmark att bygga nya bostadshus på.
Men det är också vanligare att byggprojekten landar på en mycket högre slutsumma än den som först beräknades. Och att det som planerades till 104 miljoner kronor i september 2017 landar på 106 miljoner.
– Så länge jag har varit involverad i det här projektet så har kostnaden beräknats till 106 miljoner, säger projektledaren Mikael Johansson.
Fastigheten som man nu ska inviga är dessutom som skapt för att bygga vidare på:
– Om det krävs av oss kan vi bygga på en våning med än fler parkeringsplatser, men vi kan också bygga på en helt annan fastighet i sammanlagt fem våningar. Det beror helt på vad man vill ha här.
I dag finns här plats för 357 bilar sammanlagt på de båda våningar som är färdigbyggda nu.
Det finns plats för tjugo elbilar att ställas på laddning, tio på vardera våningen, och det finns möjligheter att snabbt bygga ut antalet laddplatser om så krävs.
Byggandet av parkeringshuset startade alltså i september 2017 och inleddes med att tjugo träd grävdes upp och varsamt flyttades ett par kvarter bort.
Den största utmaningen med hela byggnationen visade sig vara att spränga sig ned genom berget på ett så säkert sätt som möjligt.
Nu borrade man och spräckte i flera avsnitt men man var också tvungna att spränga bort delar av berget som lades i dagern
– Det är inte alldeles enkelt att beräkna hur stor laddning man kan sätta in utan att skada intilliggande fastigheter, och allra helst när dessa byggnader innehåller konst från 1800-talet, säger Mikael Johansson.
Närmaste grannen, Konstmuseet, var nöjda med arbetet eftersom inget kom till skada. Inga klagomål hördes heller från Arenan.
En in- och utväg finns för bilarna, en elvärmd ramp svarar för att nedfarten till parkeringen i nedre planet blir så säker som möjligt. Fyra trapphus, en med hiss, svarar för att bilägarna kommer upp och ned till det nedre planet. Och väl på plats är det gröna eller röda lampor som leder alla till en ledig p-plats.
Riktigt vilka tänkbara platser som finns för motorcyklar är inte klart, men taxan är, enligt automaterna på plats, som den rådande för centrumnära parkering - vilket är 12 kronor i timmen mellan klockan 8 och 20 och lördagar mellan 8 och 15. Övrig tid 5 kr i timmen.
Planlösningen ser genomtänkt ut.
– Vi har tänkt på att det ska vara en trygg plats att vistas på, inga prång och inga mörka hörn, öppet och ljust.
Och ventilationen anpassar sig efter antalet bilar som körs ned i parkeringshuset.