När kommer kontot Aningslösa följare?

Foto:

Övrigt2019-02-16 07:33

Instagramkontot ”Aningslösa influencers” har fått mig att inse att jag å det snaraste borde krypa tillbaka in under en sten. Helst ett helt röse.

Kontot, som är anonymt, kollar upp hur mycket koldioxid influencers bränner­ på flygresor. Det blir några ton, för som influencer har det hittills ingått att lägga ut bilder på sig själv i badhosor från glassiga resmål: Mauritius, Seychelllerna, Maldiverna är bäst. Dit är det längst och dyrast.

Inte sällan reser våra influencers ”i sam­arbete” med något flygbolag. Vilket antagligen betyder att de fått biljetten gratis.

I vinter har en hel hord tagit sig till Dubai, väldigt många har loggan för VisitDubai placerade under sina badbilder. Ett envälde som förutom skönt klimat också har höga straffsatser för brott. Enligt ”Aningslösa influencers” reseguide ger exempelvis abort – 100 piskrapp och fem års fängelse.

Eftersom många av influerarna har näsa för trender och omger sig med en air av miljömedvetenhet svider det svårt när "Aningslösa influencers” nu hänger ut och ”skammar” dem som planetförstörare. Sedan årsskiftet har en lång radda fått på nöten av klimattrollen. Alexandra Pascalidou, Per Morberg, Isabella Löwengrip, Alex Schulman, Linnea Claeson för att nämna några.

Att dra till Thailand i tider då vi hellre hyllar Greta Thunberg är just nu inte jättebra för imagen.

Men klimattrollen har fått även andra fjäll att falla från korpgluggarna. För vad jag, mitt följarfån, inte tidigare haft klart för mig är omfattningen av influencer-skrået. Eller hackordningen. Det finns precis hur många inflytare som helst och de är nischade på allt från Alfred till amöba (har ni någon gång läst tidningen Mad vet ni vad jag menar). Och alla aspirerar de på att få grejer gratis. Och här talar vi inte ”sälja sig för en grynvälling”, jo, förresten det också, för om man är en halvkänd trebarnsmorsa tar man bilder på glina när de äter en viss sorts müsli och påstår att det är just därför de ser så trinda och belåtna ut.

Större killar, som Schulman med 174 000 följare, hyllar Greta ena dan i sina kvällstidningskrönikor, den andra ”samarbetar” han med ett bilmärke om en ny kärra. Eller drar till Maldiverna. I mellanklassen återfinner vi skidåkerskan Anja Pärssons fru, Filippa Rådin, flink med inredning och glad över att ha ”samarbetat” om ny tvättmaskin med hjälp av sina 36 000 fans. I den lägre vegetationen får Pascalidou, med 25 000 följare på handen, nöja sig med att skicka hälsningar till det postorderföretag som klätt upp henne.

Det är så reklambranschen numera jobbar, direkt mot kund. Diggar jag Pascalidou så är det inte omöjligt att jag beställer mig en spetsklänning per korrespondens. Tillhör jag Anja Pärssons beundrarskara kanske jag inom kort kör mina besudlade persedlar i samma sorts maskin som Filippa. Sådan herre, sådan hund, helt enkelt. Och det är vi följare som är hundarna. Man behöver inte ens ha koppel på oss, vi följer med ändå.

Nästa giv på insta borde rikta in sig på de aningslösa följarna. Vi som ser upp till idolerna. Fjantar efter och hugger på betet.

Framöver håller jag mig för säkerhets skull till Greta. Som inte tagit emot en spänn trots 300 000 följare. Däremot dragit till sig en massa lycksökare som försökt tjäna egna pengar på hennes engagemang. Samtidigt oroar jag mig förstås för flickkraken. Hur ska det gå för henne? Hon känns alldeles för logisk för denna världen.

Stora skälvan har hon iallafall utlöst hos diverse influencers. Blondinbella hoppas till och med på ett samarbete för att lära sig att affärsresa miljövänligare. Och för putsa på sitt rykte, kan man tänka.

Bäst just nu

"Haggan" av Aase Berg. Arg, rolig och med ett helt galet språk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!