När Göran Adlén klev upp på scenen var det en timme kvar till lunch.
– Det här är föreläsarens mardröm, sista passet innan lunch, inledde han.
Men föreläsaren höll deltagarna alerta när han i rask takt guidade dem igenom vår tids trender och utmaningar. Som trendspanare har Adlén skrivit 16 rapporter och han delade med sig av både tankeställare kring miljöpåverkan, digitaliseringen och psykisk ohälsa.
Göran Adlén ger alla företagare en ögonöppnare om maktförskjutningen som har skett.
– Vi äger inte längre våra varumärken.
Det som skrivs och delas i sociala medier har blivit otroligt viktigt för att marknadsföra sig, enligt trendspanaren. Som exempel nämner han kompisen Carl-Johan Forssén Ehrlins godnattsaga "Kaninen som så gärna ville somna", en svensk barnbok som först trycktes i liten skala och nu har översatts till 46 språk. Den hade uppmärksammats av välkända engelska bloggare och försäljningen tog fart.
För att lyckas måste man sticka ut enligt Göran Adlén. En handskriven lapp och några små skinnblommor i paketet är detaljerna som gjorde att han återkom till ett visst företag.
– Man måste konkurrera med en extrem service i dag.
Avslutningsvis hyllades Årets företagare i Katrineholm, Flen och Vingåker när de fick ta emot diplom, blommor och applåder på scenen.