Nerringd konsumentvägledare: "Uppmanar kunderna att bestrida och anmäla"

Tore Niva är inte ensam om att ha fått hem en faktura från Öppna stadsnät. – Vi har fått ta emot ungefär 20 samtal och mejl om just detta, säger Christine Fransholm, som är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.

Konsumentvägledaren Christine Fransholm uppmanar alla som fått fakturan från Öppna stadsnät att bestrida densamma.

Konsumentvägledaren Christine Fransholm uppmanar alla som fått fakturan från Öppna stadsnät att bestrida densamma.

Foto:

Övrigt2018-05-30 06:16

Samtliga dessa kontakter är tagna bara under den senaste tvåveckorsperioden. Samtal kommer både från Eskilstuna och Strängnäs.

– Dessutom: Människor som hör av sig hit berättar att även deras grannar tagit emot likadana fakturor och ställer sig frågande, fortsätter Christine Fransholm.

Gemensamt för de som blivit kontaktade av Öppna stadsnät är att de ursprungligen fått sin fiber framdragen av Svensk infrastuktur.

– De bägge bolagen verkar höra ihop på något sätt, säger Christine Fransholm som uppmanar alla drabbade att bestrida fakturorna.

– Gör det i första hand skriftligen. Det bästa är om man kontaktar alla inblandade parter – Svenska infrastruktur, Öppna stadsnät och Finqr AB som hanterar fakturorna. Vi kan också hjälpa till.

Varför ska fakturorna bestridas?

– För att i grund och botten finns det inget avtal. Det är leverantören, till exempel Alltele, som ser till att det finns en fungerande tjänst. Beträffande andra fel ska kunderna kontakta Svensk infrastruktur som lagt kabeln.

Christine Fransholm berättar att flera av hennes klienter varit i kontakt med Öppna stadsnät.

– Men svaren därifrån är inte enhetliga. Vissa hävdar att det bara är ett erbjudande, andra att det handlar om en faktura. Och det ser ju mer ut som en faktura.

Låter det inte lite märkligt att en faktura som gäller för hela 2018 skickas ut långt in i maj?

– Jo, precis.

– Vi uppmanar även konsumenterna att anmäla till Telekområdgivarna och Konsumentverket.

Vi ringde även Mattias Grafström på Telekområdgivarna (som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband):

– Det är lite oklart vad som gäller. Men det finns egentligen ingen grund för en sån här avgift. Ett nytt avtal kräver dessutom att bägge parter är överens. Kunden måste kräva att få se ett avtalsunderlag innan han eller hon betalar, säger han.

Tidningen har under en tid utan framgång sökt både Öppna stadsnät – flera gånger, såväl via telefon som mejlledes – som Svensk infrastruktur och Alltele.

Till slut hörde Öppna stadsnät av sig med ett allmänt svar där de medgav att det inte handlade om en faktura utan ett erbjudande om att köpa en tjänst.

Såhär beskriver sig Öppna stadsnät

"Byggbolaget som har byggt nätet (alltså lagt ner fiberkablar i marken) är nätägare. Öppna stadsnät är kommunikationsoperatören som sedan tillhandahåller alla olika tjänsteleverantörer i nätet. Eller så skulle det kunna förklaras så här: Byggbolaget har byggt flygplatsen, Öppna stadsnät driver flygplatsen och ser till att alla flygbolag (tjänsteleverantörerna) får flygtider och att planen kan landa och hämta och lämna resenärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!