Nior skapar utifrån överlevarens bok

Måleri och slöjdarbeten visas upp under helgens litteraturfest, där ungdomsprogrammet har förintelsen som tema. Niorna på Mariefreds två skolor har skapat konst i olika uttrycksformer utifrån en överlevares berättelse.

Marcus Näslund målar en ros som symboliserar ljuset i mörkret, ett budskap i boken han fastnade för. Han målar med kritor, en av många tekniker som kommer att synas på utställningen.

Marcus Näslund målar en ros som symboliserar ljuset i mörkret, ett budskap i boken han fastnade för. Han målar med kritor, en av många tekniker som kommer att synas på utställningen.

Foto:

Övrigt2017-10-19 06:02

Att det finns ett ljus även i mörkret är ett budskap som fastnat hos niorna på både Mariefreds skola och Gripsholmsskolan, när de läst Hédi Frieds bok Frågor jag fått om förintelsen.

‒Det är det den här rosen symboliserar, säger Marcus Näslund som går på Mariefreds skola, samtidigt som han målar med svart krita runt omkring den röda solitären.

‒Det var en mening i boken som jag fastnade för. I koncentrationslägret var allt mörkt men i sin syster, som också var där, hittade Hédi Fried hoppet. Jag visste rätt mycket om förintelsen redan innan jag läste boken men det var verkligen intressant att få höra från en som faktiskt suttit i koncentrationsläger.

Eleverna på de två skolorna har arbetat med förintelsen under höstterminen. I svenskundervisningen har de läst och talat om Hédi Frieds bok, som de fått ett var sitt exemplar av från föreningen Heart. SO-lektionerna har handlat om det mörka kapitlet i den europeiska historien, och elevernas intryck har sedan bearbetats i såväl bilden som slöjden.

Växten är en symbol som återkommer även hos Gripsholmsskolans elever, som gemensamt skapar ett konstverk. Träplattor förses med spikar som garn sedan dras emellan. Kvadraterna ska sedan sammanföras, så att bilden av något som växer ur en sprucken mark framträder.

‒Vi enades om det här motivet. I boken så tar Hédi Fried upp ett löv som en symbol för hopp, berättar Linn Arnersten.

Tillbaka på bildlektionen på Mariefreds skola, där 16-åriga Jeskala Ziedan målar i svart och röd akrylfärg. Den vita bottnen symboliserar normaltillståndet, medan de starka färgerna står för ilska och ledsamhet. Hon kom till Sverige från Syrien för två år sedan – med erfarenheter som påverkar hennes läsupplevelse.

‒Vi levde också i krig. När jag läste boken så kom många känslor tillbaka till mig. Jag känner igen det hon skriver om att vara så rädd. Jag kommer ihåg precis hur det var. Man undrade vart man skulle ta vägen och om man skulle få skratta igen, säger Jeskala Ziedan.

Om något som förintelsen kan hända igen, har varit en central frågeställning i skolprojektet. Christoffer Åkerström på Mariefreds skola tror inte att det är omöjligt.

‒Om det kommer in en som Hitler igen. Och om människor inte kan acceptera folk som de är.

Förintelsen

Förintelsen är de tyska nazisternas folkmord på omkring sex miljoner judar under andra världskriget. Också romer och polacker utsattes för folkmord. Homosexuella och personer med funktionsnedsättningar förföljdes, fängslades och dödades.

Källa: Forum för levande historia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!