Nordea Business Centre anställer 15 i Eskilstuna

Nordeas moderna kundtjänst i Eskilstuna växer så det knakar. Här hjälper medarbetarna företagskunder med olika ärenden via telefon, chatt eller videosamtal. Samtidigt som Nordea drar ner på bankkontoren nyanställer kundcentret i Eskilstuna 15 personer.

26-årige Marcus Andersson är en av de nya medarbetarna på NBC Eskilstuna. "Jag älskar att det händer saker hela tiden", säger han.

26-årige Marcus Andersson är en av de nya medarbetarna på NBC Eskilstuna. "Jag älskar att det händer saker hela tiden", säger han.

Foto:

Övrigt2018-03-19 14:51

– Vi rekryterar många unga medarbetare med en stor mångfald, säger Henrik Malmlöf, chef för Nordea Banking Centre Eskilstuna.

Kundcentret Nordea Business Centre, NBC, ligger på Rademachergatan 6, lite undanskymt bakom restaurangen Pinchos.

– Många i Eskilstuna vet inte att vi finns här och att vi har cirka 100 anställda totalt. Vi växer nu och anställer många nya medarbetare, berättar Henrik Malmlöf.

NBC Eskilstuna anställde så sent som i februari 19 nya medarbetare, varav 8 tillsvidare och resterande på timmar.

– Många av de timanställda studerar på MDH. Nu är vi inne i en ny rekrytering där vi kommer landa någonstans runt 15 nya medarbetare, säger Henrik Malmlöf.

26-årige Marcus Andersson är en av de nya medarbetarna på NBC Eskilstuna.

– Jag älskar att det händer saker hela tiden och att det är väldigt varierande arbetsuppgifter, alltså att man få jobba väldigt brett. Jag får hjälpa till med någon nytt vid i stort sett varje onlinemöte.

Han jobbar som rådgivare och hjälper företagskunder med vardagliga ärenden som gäller till exempel lån, Swish, överföringar, konton och bokföring. Han har tidigare arbetat som bilförsäljare.

– Jag har gått säljarskolan så att säga. Jag har alltid haft ett intresse för ekonomi.

Nordea Business Centre hanterar alla inkommande frågor och öppnande/ändringar av tjänster på riksnivå för företagskunder. NBC tar också hand om de flesta av bankens nya företags- och föreningskunder. Dessutom har NBC ett onlinekontor för företagskunder.

NBC har som mål att besvara 70 procent av de inkommande telefonsamtalen inom två minuter. Henrik Malmlöf tror dock att utvecklingen går mot att kunderna kommer att använda telefon i mindre utsträckning och i stället vilja ha hjälp via chatt eller videosamtal.

– Om två år kommer man inte att vilja ringa till oss och stå i en telefonkö utan då vill man ha chatten eller då vill man ha videomöte. Man väljer vilken kontaktväg man vill ta på ett annat sätt än tidigare. Det viktigaste för oss är att kunderna ska kunna välja. Man ska fortfarande kunna ringa hit.

Om NBC ligger lite undanskymt så är Nordeas bankkontor på Fristadstorget 2 desto synligare. Drygt 15 personer arbetar på bankkontoret.

– Där har de öppet för kunder att komma in, säger Henrik Malmlöf.

Han menar dock att kundernas beteende snabbt är på väg att förändras.

– Allting blir mer digitalt. Kunderna är mer intresserade av att det ska gå snabbt och smidigt när man väl behöver hjälp. Man vill inte gå in på ett bankkontor, sätta sig och få den där koppen kaffe och en kaka kanske och sitta i ett långdraget möte. Kundernas beteende förändras ganska snabbt och för banker är det otroligt viktigt att vara med på den här resan för att kunna överleva.

Koncernen Nordea meddelade i höstas att den skulle minska antalet tjänster med cirka 4 000. Banken kommer efter omställningen att ha drygt 30 000 anställda. För Nordea Business Centre har digitaliseringen dock inneburit att man har fått mer att göra.

– Här har vi i stället vuxit. Kunderna vill ha smidigare och mer digitala lösningar. Nu kommer vi till exempel ut med en ny internetbank för företagskunder.

På den nya internetbanken ska man till exempel kunna ansöka om utökad checkkredit och få besked direkt. Om kunden vill ha rådgivning ska den kunna bli uppkopplad direkt mot en rådgivare på banken. Rådgivningen kan till exempel ske via chatt eller videosamtal. Medarbetare på NBC:s onlinekontor har en kamera vid datorn och en rullvägg bakom sig.

– Det ska inte vara massa folk som springer bakom utan då rullar man dit en vägg bakom så att det blir snyggt i kameran. Där anpassar vi utifrån hur kundbemötandet förändras. Det är en ganska häftig utveckling.

Henrik Malmlöf menar att NBC:s placering i Eskilstuna är gynnsamt för verksamheten.

– Det här är ett rätt så perfekt ställe att vara på. Vi har många studenter från högskolan som jobbar extra här och de pratar med varandra så att vi har lätt att rekrytera nu. Sedan har vi flera arbetssökande här i stan än i Stockholm.

Enligt Henrik Malmlöf krävs det inte nödvändigtvis en akademisk examen för att få jobb på NBC Eskilstuna.

– Framför allt tittar vi mycket personlighet, att man vill hjälpa kunder konstant. Vi anställer många unga. Det som jag tycker är mest spännande och roligt är att det är ett steg in på Nordea där det är upp till dig om du vill utvecklas i rollen du anställdes för eller om du vill gå vidare till andra tjänster inom banken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!