Nostalgi: Flyg frÄn Kjula till Bromma för en tjuga

För 50 Är sedan fick Eskilstuna för första gÄngen en reguljÀr flygförbindelse frÄn Kjula.

Övrigt2019-01-18 20:05

Det var bolaget Linjeflyg, eller LIN, som startade dagliga flygningar frĂ„n Kjula flygplats och blev dĂ€rmed MĂ€lardalens första flygplats med reguljĂ€ra flygningar. Rutten var Stockholm/Bromma – Eskilstuna – Jönköping – Bulltofta/Malmö.

Linjeflyg som skulle trafikera Kjula, var ett dÄ tio Är gammalt flygbolag grundat av bland annat SAS, Dagens Nyheter och Stockholmstidningen och hade frÄn början som huvuduppgift att flyga tidningar och post pÄ nÀtterna och passagerare och gods pÄ dagarna.

TvÄ dagar innan premiÀren av den nya rutten var det högtidlig invigning av flygplatsen.

Eskilstuna-Kuriren skrev:

”NĂ€r den lĂ€ckra ”fransyskan” med namnet Nord 262 landar klockan 9.20 pĂ„ Kjula flygfĂ€lt med en rad prominenta passagerare ombord, Ă€r det ingen premiĂ€rnervös stationspersonal som tar ner henne. Flyget har varit igĂ„ng pĂ„ KjulafĂ€ltet i tvĂ„ Ă„r nu.”

1962 hade Eskilstuna kommun beslutat att gÄ in med pengar för att bygga ut den dÄ rent militÀra flygplatsen och fick dÀrmed tillgÄng till den för civil flygtrafik frÄn 1967.

I och med att man blev en flygplats med reguljÀr trafik hade kommunen fÄtt investera ytterligare pengar, bÄde pÄ utrustning och i utbildning av personal. NÄgot som man pÄ den tiden upplevde som vÀl anvÀnda pengar. För 1969 var flyget hett.

Den ”lĂ€ckra fransyskan” som omnĂ€mndes tidigare syftade pĂ„ flygplanet som skulle flyga rutten. Det var en Nord 262, ett franskt tvĂ„motorigt propellerplan, 20 meter lĂ„ngt, som tog 26 passagerare. Plantypen flög första gĂ„ngen 1962 och Linjeflyg hade vid den hĂ€r tiden tvĂ„ plan av modellen.

Vid sjÀlva invigningen hade statsrÄdet Lennart Geijer, senare samma Är utsedd till justitieminister, fÄtt hoppa in som ersÀttare för kommunikationsminister Svante Lundkvist, som blivit sjuk. Svante Lundkvist hade som lokalpolitiker varit med om att klubba igenom Eskilstuna kommuns satsning pÄ flygfÀltet sju Är tidigare.

Lennart Geijer framhöll i sitt invigningstal att: ”Det svenska inrikesnĂ€tet nu fĂ„tt en sĂ„dan omfattning att Sverige i dag placerar sig som första land i Europa ifrĂ„ga om antalet inrikes flygresor i förhĂ„llande till befolkningsmĂ€ngden.”

Det Àr kanske inget en politiker skulle vara stolt över idag.

Linjeflygs direktör, Arne Wickberg, spĂ€dde pĂ„ flygentusiasmen i sitt tal, med upplysningen att: ”Inrikesflyget i vĂ„rt land – nĂ€r Eskilstunaborna frĂ„n den 1 februari fĂ„r Ă„ka till Stockholm för 20 kronor – har de lĂ€gsta flygpriserna i vĂ€rlden!”

Det var nÀmligen sÄ att i samband med den fasta flygförbindelsen utbröt ett priskrig pÄ resor mellan Eskilstuna och Stockholm. Det var flyg, SJ och bussbolag som slogs om kunderna.

Eskilstuna-Kuriren redogjorde för prisbilden med flyg:

”En prisbomb levererades ocksĂ„. Biljettpriset mellan Eskilstuna och Stockholm sĂ€nks frĂ„n ordinarie 46 kronor till 20 kronor! DĂ€rmed kan det sĂ„ledes bli möjligt att göra en flygtur Kjula – Stockholm tur och retur för under 50-lappen. Taxi Eskilstuna - Kjula kostar cirka 18 kronor för en person, 22 kronor för tvĂ„-tre personer och 25 kronor för fyra personer. Buss Bromma – Stockholms centrum gĂ„r pĂ„ 2:80 med fri övergĂ„ng.”

SJ svarade dÄ med att sÀnka priset pÄ vissa avgÄngar mellan Eskilstuna och Stockholm till 18 kronor tur och retur. Nu skall man komma ihÄg att Svealandsbanan inte fanns vid den tiden och tÄgresan till Stockholm tog 1 timme och 40 minuter.

Men det Àr ett sidospÄr, Äter till invigningen. Tidningen skrev:

”Kapten Folke Eklund vid spakarna i Nord 262 – rena tillfĂ€lligheten att just Ärlasonen fick göra premiĂ€rturen över hembygden.”

Tidningen kunde konstatera att andrepiloten, kapten Folke Eklind, hade lokal anknytning som född och uppvĂ€xt pĂ„ LindarsnĂ€s gĂ„rd i Ärla. Han hade rejĂ€l flygerfarenhet och hade fĂ„tt specialutbildning pĂ„ flygplanstypen Nord 262 i Frankrike.

Även flygvĂ€rdinnan ansĂ„gs lite lokal eftersom hon var frĂ„n VĂ€sterĂ„s. Hon hette Marianne Hellström, var 25 Ă„r, gift och enligt skribenten: ”...med bred marginal klarar de givna SAS-mĂ„tten för flygvĂ€rdinnor.”

Inbjudna gÀster fick förmÄnen att Àntra den "lÀckra fransyskan" och fÄ en rundtur över hemstaden med Folke Eklind vid spakarna och guide.Tidningen konstaterar:

"Det var dock inte sÄ svÄrt att lokalisera sig över Eskilstuna och TorshÀlla. Tjockan gjorde att planet hölls pÄ endast 300 meters höjd och fabrikör Eric Möller, fp-man i drÀtselkammaren, kunde belÄtet konstatera att vÄra isbanor var vÀlbefolkade."

"Vad flyplanet betrÀffar konstaterades allmÀn belÄtenhet bland passagerarna. Vi har tidigare skrutit över denna "högbarmiga" fransyska - det vill sÀga den Àr högvingad vilket ger god utblick pÄ alla platser - och nu gav hon syn för sÀgen. Snabb att ta sig upp i rymden, diskret sÄ att samtal kan föras utan att behöva höja rösten och lÀtt "pÄ foten" som en balettdansös nÀr hon mark. Men det har naturligtvis de skickliga piloterna del i ocksÄ."

Även om alla inblandade var entusiastiska vid starten sĂ„ kunde man en mĂ„nad senare lĂ€sa i Eskilstuna-Kuriren att flyglinjen inte varit nĂ„gon succĂ©.

Den "lÀckra fransyskan" hade haft problem med den svenska vintern med förseningar som följd. "VÀrldens lÀgsta flygpriser" hade inte lockat mer Àn totalt 159 resenÀrer frÄn KjulafÀltet, en missrÀkning enlig bolaget.

Linjeflyg lade ned den reguljÀra trafiken frÄn Kjula tvÄ Är senare, 1971.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om