Nu är solcellsbilen från MDH flygfärdig

I dag lastas solcellsbilen från MDH på en lastbil till Holland. Därifrån ska den fraktas till Australien och tävla i World Solar Challenge.‒Det känns lite nervöst, säger Evelina Edström.

Philip Bengtson drar åt de sista skruvarna medan Andre Löfqvist, Evelina Edström och föraren Erik Skarp pratar i9genom den sista testkörningen MDH Solar Car.

Philip Bengtson drar åt de sista skruvarna medan Andre Löfqvist, Evelina Edström och föraren Erik Skarp pratar i9genom den sista testkörningen MDH Solar Car.

Foto:

Övrigt2017-09-11 08:16

Solcellsbilen, som konstruerats av elever på Mälardalens högskola (MDH), testades på motorbanan i Mantorp i lördags. Den är i topptrim inför tävlingen, säger André Löfqvist som också varit med vid bygget.

‒Det regnade i går och nu vet vi att den klarar svenskt klimat. Elektroniken håller, mekaniken fungerar som den ska. Allt som återstår är att se hur den klarar värmen i Australien.

World Solar Challenge är en tävling för solcellsbilar som startar i Darwin och slutar 3000 kilometer längre söderut i Adelaide. Stora delar av tävlingen går genom öknen och fyra förare kommer att köra i skift för att orka fram.

Läs mer:Högskolans solcellsbil redo för höstens tuffaste utmaning.

World Solar Challenge 30-årsjubilerar som tävling och är lite av en plantskola för utvecklingen av solkraft som driftsform i bilar. Enligt många bedömare inom bilindustrin är eldriften redan på väg att slå ut förbränningsmotorn och det höjer intresset för solcellsdrivna fordon.

‒Jag gissar att det kommer ett skifte någon gång mellan 2020 och 2025, säger André Löfqvist.

Förberedelserna med att bygga bilen och få en plats i tävlingen har pågått i fyra år. I år deltar 42 lag i tävlingen som startar den 8 oktober.

André Löfqvist säger att MDH-laget är inställda på vinst.

‒Men bara att ha fått delta i projektet och vara med i tävlingen är hedrande, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!