Etapp två startar i början av augusti och förväntas pågå i åtta veckor framåt.
Som vi tidigare skrivit om är det fyllnadsmassa från byggandet i Kjula logistikpark som får tjänstgöra för att höja Vilstabacken tio meter.
– Nu är allt förberett för själva jobbet att höja backen, säger projektledaren Peter Fröjdfeldt på kultur och fritidsförvaltningen i Eskilstuna, som är nöjd med det omfattande arbetet att platta till själva toppen så den mer liknar en platå som man kan bygga vidare på.
Transporterna kommer gå via basvägen från Viptorp och fram till Vilstabacken.
I etapp ett har man lyckats bredda backen, som tidigare sluttade ganska brant från sin högsta punkt i höjd med skidliften, och fått den på en och samma höjd. Nu ska man alltså börja bygga på höjden på allvar.
– Vad som sedan återstår är att upphandla en ny skidlift, som ska placeras ganska mitt på backen, fortsätter projektledaren.
– Vår förhoppning är att vi ska få en mild och fin höst så att arbetet kan slutföras lagom till december eller januari.
En höjning av backen på cirka tio meter ska kunna ge över trettio meter längre skidfärd.
Peter Fröjdfeldt är inte helt säker på siffrorna där, men har uppfattat det hela som att tio meter högre höjd ska kunna ge fyra, fem extra portar i en slalomtävling.
– Det kan bli mycket bra, tror jag.