Nu är sommaren här och med den startar högsäsongen för turismenheten på Flens kommun.
‒Samtliga lördagar i maj månad var jag och mina kollegor ute för att hälsa campinggästerna på Malmköpings bad och camping välkomna. Det var mycket uppskattat, säger Pernilla Hagström.
Ett av de nya knepen är inte svårare än så - de som arbetar med turism på kommunen ska vara ute och träffa folk.
‒Stora evenemang som tillexempel Malma marken kommer vi finnas på och berätta om allt som finns att göra i Flens kommun, säger hon.
Hon förklarar att en av anledningarna är att turister i mindre utsträckning än tidigare söker sig till turistbyråer.
‒Vi märker att det är mindre besökare i våra turistbyråer, det är inget unikt för Flen utan så ser det ut över hela landet. Men när det är så gäller det att titta på nya lösningar för att nå ut, säger turismansvarig.
Ett annat tillvägagångssätt är att flytta sin verksamhet i Malmköping, den turistinformationen som tidigare fanns på Hembygdsgården, till en mer rörlig sådan.
‒Vi kommer att ha en mobil turistinformation i stället. Vi kommer att flytta på oss mellan olika platser, bland annat till de evenemang, men även till platser där vi vet det kommer mycket besökare.
Platserna som de kommer att befinna sig på är: Sagostigen, Malmköpings camping, Stora torget, Museispårvägen, Grinda gårdsglass och Hembygdsgården. Utöver det kommer Turistbyråerna i Flen och Hälleforsnäs att ha öppet som vanligt.
När Pernilla Hagström träffar Eskilstuna-Kuriren befinner hon sig vid Grinda gårdsglass - där kommer det även att finnas information för turisten de dagar som turistbyråns personal inte är på plats.
‒Vi har även utökat våra "Infopoints" i kommunen. Från att vi bara har haft en tidigare år har vi nu i stället åtta stycken på olika populära turistattraktioner så som Grinda gårdsglass, Lida gård, Kanotcenter, i Sparreholm och ja runt om i våra orter för att nå ut till så många som möjligt.
En Infopoint är som en turistbyrå i ett litet format. Platsen har tillgång till en mängd olika broschyrer och kartor som besökare kan ta med sig och de som arbetat där ska även kunna informera besökarna om turismen i närområdet.
Claes Lundblad och Bettan Lundblad driver Grinda gårdsglass och de har varit en Infopoint i ungefär en vecka.
‒Broschyrerna går åt och de har redan behövts fyllas på. Folk är nyfikna men jag tror att många inte söker informationen aktivt - det gäller att berätta för dem om turismen här. Ger man dem information så uppskattar dem det, säger Claes Lundblad.
Under sommaren kommer många sommarboende och andra potentiella turister till kommunen som kan behöva information - men paret Lundblad tror att de inte är de enda som behöver den.
‒Många gånger tror jag att de som kommer hit till sina sommarboende har mer koll på utflyktsmål än vad de inbodda har. Jag tror faktiskt inte att alla som bor i Flen har koll på alla turistmål som finns i deras kommun, säger Claes Lundblad.