Räddningsverksamhet i Mälaren, liksom i Vänern och Vättern, faller egentligen under statens ansvar. Men för Eskilstuna kommun känns den resurs som en välutrustad räddningsbåt utgör ändå som en självklarhet, säger Lars Lagebo. Inte minst med tanke på tidsaspekten.
‒Det är Sjöfartsverket som ansvarar för livräddning och Kustbevakningen för olika typer av miljöräddning. Men deras båtar ligger i Södertälje, så det är klart att vi kan göra en tidig insats om det händer något.
Insatsledningen för räddningsoperationer som rör landets tre största sjöar finns i Göteborg. När de drar larm för något som hänt i Mälaren går det till de berörda enheterna i Södertälje, kommunernas räddningstjänster samt sjöräddningssällskapet i Strängnäs och Västerås.
Den nya båt som införskaffats är en finskbyggd aluminiumbåt på drygt åtta meter. Med 320 hästkrafters motoreffekt får båten en toppfart på imponerande 35 knop.
Båten är utrustad med en fällbar bogport vilket underlättar i flera sammanhang.
‒Det blir lätt att lasta och vi kan till och med köra upp en fyrhjuling på den vilket kan vara bra att ha om det brinner på en ö, säger Lars Lagebo.
Kostnaden för den nya båten ligger på 1,5 miljoner kronor.
‒Den båt som vi tidigare hade och som den nya nu ersätter, köpte vi för 430000 kronor 1993. Häromveckan sålde vi den för 438000 kronor till en åkare som ska köra sopor i Stockholms norra skärgård.
Efter en namngivningstävling på facebook döptes den nya båten vid en liten ceremoni nyligen till M/S Glimma.