Den 1 september tog Daniel Björk över som vd efter Ronnie Ström, kryddmakaren som grundade företaget 2004.
‒Nu har jag bestämt mig för att gå vidare till en ny fas i livet, säger Ronnie Ström.
Han kvarstår dock som ägare och styrelseordförande. Han fortsätter även att jobba operativt med exportförsäljning och produktionsfrågor.
Daniel Björk har tidigare varit försäljningschef, en roll som nu tas över av Anna Ström Harryson. André Wessman, som under flera år har anlitats som gastronomisk konsult, anställs som ansvarig för produktutveckling.
Daniels Björks närmsta uppgift som vd blir att följa en treårsplan som bland annat innebär att omsättningen ska ökas från 33 miljoner till drygt 40 miljoner.
‒Vi behöver troligen anställda 1-2 personer i framtiden om vi följer vår plan. Det är främst på marknadssidan vi ser ett behov, säger han.
Nordic Spice är ett familjeföretag som levererar kryddblandningar och marinader. Sex av de tio anställda i Eskilstuna ingår i ägarfamiljen.
‒Ronnie är min svärfar så sköter man sig inte får man höra det! säger Daniel Björk med glimten i ögat.
Företaget bedriver produktutveckling, försäljning och lagerverksamhet på Hejargatan 20 i Vilsta industriområde.
Nordic Spice har även en produktionsanläggning i Murcia i Spanien. Där arbetar normalt 4-5 personer, under högsäsong ungefär 10 stycken. Fabriken ägs till 50 procent av Ronnie Ström och till 50 procent av ett spanskt företag.
De två viktigaste kundgrupperna utgörs av butikskök och storkök samt restaurangkök. Nordic Spice är marknadsledande på kryddor och marinader till butikskök i Sverige.
Nordic Spice exporterar även sina produkter till bland annat Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Irland, Tyskland och Island.
‒Island är vår största kund och vår största marknad utomlands. Där säljer vi kryddor för cirka fem miljoner kronor ungefär, säger Daniel Björk.
Nordic Spice grundades 2004. Omsättningen har vuxit med 11 miljoner kronor sedan 2010. För att kunna ta nästa steg i utvecklingen och även förbättra resultatet har företaget låtit göra en genomlysning av verksamheten.
‒Då kom vi fram till massor av saker som vi var jätteduktiga på, men så kom det också fram vissa saker som vi kanske kan bli bättre på, säger Daniel Björk.
‒Vi har gjort en tydlig organisation med allt från ägare till styrelse till ledningsgrupp . Sedan ska vi självklart jobba med vår lönsamhetsstyrning. Vi har ett stort fokus på att hela tiden följa upp nyckeltal.
Företaget ska hitta nya kunder inom framför allt kundunika, skräddarsydda smaker. Företaget började med konceptet skräddarsydda smaker för drygt ett år sedan.
Omsättningen när det gäller skräddarsydda smaker uppgår i dag till cirka 3 miljoner kronor som ständigt ökar.
‒Vi ser att vi har potential, säger Daniel Björk.
Nordic Spice bedriver även viss försäljning av kryddblandningar, kryddor, grillsåser och marinader direkt till konsumenter, bland annat vid sin anläggning i Vilsta industriområde och genom återförsäljare i Eskilstuna.