Nästa sommar ska hela bygget av dubbelspåret i Strängnäs vara klart. Men redan i höst kan tågpendlarna börja parkera sina bilar i det nya parkeringsgaraget.
I samband med invigningen ska kommunen ta över driften från Trafikverket, och nu har teknik- och servicekontoret kommit med ett förslag på hur det ska fungera i praktiken. Förslaget innefattar bland annat att det ska börja kosta pengar att parkera vid resecentrum. En avgift på 35 kronor per dygn i parkeringshuset kan bli aktuell, och 25 kronor på utomhusparkeringen.
Kontoret räknar upp flera skäl till att införa en parkeringsavgift. Om det kostar pengar att parkera kan det få fler att lämna bilen hemma och i stället ta cykeln eller bussen till tåget. Förhoppningen är också att de som bor i närheten ska sluta använda pendlarparkeringen som sin egen parkeringsplats.
Även ett ekonomiskt skäl räknas upp. Det nya parkeringshuset och utomhusparkeringen innebär ökade kostnader, eftersom det blir fler och större ytor för kontorets personal att ta hand om. Det handlar bland annat om vanlig renhållning men också sådant som att garaget måste låsas av en väktare nattetid. En parkeringsavgift kan täcka de ökade driftkostnaderna.
Vilket skäl som väger tyngst vill inte Lars Ekström, teknik- och servicekontorets chef säga.
‒Vi graderar inte skälen, utan de har lika stor roll. Parkeringshuset byggs för att skapa en bättre miljö för de pendlande, säger han.
Enligt förslaget bör också teknik- och servicenämnden undersöka om det kan bli aktuellt med "alternativa driftsformer", det vill säga att överlåta skötsel till en entreprenör.
‒Utredningen tillsätts för att kommunen ska utvärdera verksamheten och för att få fram en så effektiv drift som möjligt, säger Lars Ekström.
Teknik- och servicenämnden har godkänt förslaget. Härnäst är det kommunstyrelsen som ska ta ställning till det. Om det blir en avgiftsmodell ska den också godkännas av kommunfullmäktige.