I januari förra året togs det första spadtaget till vad som nu blivit en 220 meter lång verkstadshall.
– Den stora verkstaden är nu klar. Det som återstår är en så kallad multifunktionshall samt en del spårarbeten runt omkring, säger Per Idesten, projektledare vid Eskilstuna kommun.
Depån, som uppförs av byggföretaget Peab, ska så småningom serva de 33 splitter nya dubbeldäckartåg som ska trafikera Mälardalen med start 2019. Tågen köps in av det offentligägda tågbolaget Mälab och planen är att dubbeldäckarna ska städas, saneras, repareras, rustas, bli isfria och tvättas i anläggningen i Eskilstuna. Den kompletterande multifunktionshallen beräknas bli färdig under september liksom uppställningsspåren utanför.
Tågdepån har direkt anslutning till alla spår och perronger vid Centralstationen i Eskilstuna och den stora hallen har plats för fyra tåg samtidigt. Tågen kan köras ut och in i depån från båda håll vilket ska minska risken för störningar.
Omkring 600 miljoner kronor kostar bygget. Kostnaderna finansieras via hyresintäkter från Mälab som förbundit sig att hyra depån från och med 1 oktober i år och 25 år framåt.
– Tågen börjar levereras nästa vår, säger Per Idesten
I väntan på tågen ska hallarna bland annat fyllas med material, reservdelar och verktyg. Kontor ska installeras och personal utbildas på plats. Kommunen räknar med att depån ska skapa omkring 100 nya arbetstillfällen. Personalstyrkan rekryteras inom kort.
– Det är företaget Mantena som sköter rekryteringen och tjänsterna bör vara tillsatta till efter årsskiftet, säger Per Idesten.
På lördag den 1 september invigs depån och då är allmänheten välkommen att kika in i den stora verkstadshallen i Gredby. Om allt går som planerat kommer ett av de nya tågen finnas att beskåda i form av ett testfordon.
– Det är ett tåg som testas just nu och är ute och körs på nätterna, säger Per Idesten.
Under invigningen bjuds det även på tal och överlämning av nyckeln till hyresgästen Mälab.