Nya tågen: 200 kilometer i timmen till Stockholm

Om två år ska de nya regiontågen rulla på rälsar i Sörmland. – Tågen är optimerade för Svealandsbanan, säger Mårten Levin, vd för Mälab. På Svealandsbanan kommer tågen kunna hålla en maxfart på 200 kilometer i timmen, men inte på Nyköpingsbanan.

De nya tågen kommer att börja rulla först om två år på järnvägsrälsar i Sörmland.

De nya tågen kommer att börja rulla först om två år på järnvägsrälsar i Sörmland.

Foto:

Övrigt2017-03-10 11:57

Mälab är ett bolag som ägs gemensamt av landstingen runt Mälardalen. Mälabs stora projektet har varit inköp av nya tåg och att köra dem i egen regi, 33 nya dubbeldäckare. En investering på 3,5 miljarder kronor.

Av den summan står Landstinget Sörmland och länets kommuner för 1,8 miljarder, vilket motsvarar en beställning av 18 nya tåg till Sörmland.

Enligt den ursprungliga planen skulle Mälab ta de nya tågen i drift under 2018.

Men projektet har kantats av överklaganden och juridiska tvister.

Under tiden har avtal tecknats med SJ. Fler avgångar och smidigare lösning med lokal kollektivtrafik erbjuds, men kritik har också riktats mot att tågen är åldersstigna och att det är svårt att arbeta på tågen.

– Det är därför vi köper in nya tåg, säger Mårten Levin.

De nya tågen är dubbeldäckare av europeisk modell, men anpassade för Sverige, uppger Mårten Levin. Det innebär bland annat att dörrarna för av- och påstigning är bredare för att det ska gå snabbare att stiga på eller av.

Varje tågset om fyra vagnar har plats för 350 sittplatser. Det finns också plats för ett visst antal cyklar, arbetsbord, två eluttag vid varje sittplats och utrymme för rullstolsburna. Dessutom kommer det finnas rejält med övervakningskameror i vagnarna för att öka säkerheten ombord, fortsätter Mårten Levin.

Tågen tillverkas i Stadlers fabrik i Schweiz.

Tågens maxhastighet är 200 kilometer i timmen, vilket de kan uppnå på Svealandsbanan, mot 160 kilometer i timmen i dag. Men på Nyköpingsbanan kan inte tågen köra i 200, ty Nyköpingsbanan till Stockholm är alltför kurvig. Mellan Södertälje och Stockholm kan dock maxfarten utnyttjas, det tillåter rälsen där.

Tågen kommer att ha både kortare inbromsnings- och accelerationsförmåga, vilket gör att restiden kan kortas.

– Men vi har inte lovat ut några restider, vi kan inte lova någonting om det, säger Mårten Levin.

Restiderna avgörs av trafiken på rälsen in och ut från Stockholm.

De nya tågen kommer att börja leveras första kvartalet år 2019. Men det innebär inte att samtliga 33 kommer då. Det kommer ta upp till två år att leverera samtliga tåg, enligt Mårten Levin.

Mälab

Mälab förvaltar och utvecklar den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen. Bolaget ägs gemensamt av Stockholms läns landsting, Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Landstinget i Uppsala län, Landstinget Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland. Ägarna har beslutat att genomföra ett nytt regionalt tågtrafiksystem efter det att nuvarande trafikavtal med SJ löper ut. MÄLAB svarar för att på ägarnas uppdrag genomföra den nya trafiken, vilket inkluderar anskaffning av nya tåg, ny depå, utökning av trafikutbudet och införandet av en ny Mälardalstaxa för pendlare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!