Nya tågstationen – en luftig glasjätte

Tre stationsförslag har blivit ett. Strängnäs resecentrum föreslås bli 12 meter högt och ha tre entréer. Dessutom finns planer på att klä stationen i solpaneler.

Övrigt2013-11-14 20:19

Den nya stationsbyggnaden blir 60 meter lång och 15 meter bred, betydligt större än dagens.

— Vi får en ingång från långberget och en mot stan. Därför kommer man inte undan att stationen blir lång, och längden gör att den måste ha en viss bredd också, säger Lennart Nilsson, utvecklingsstrateg vid Strängnäs kommun.

Skissen visar en luftig byggnad med mycket glas som blir ett unikt inslag i Strängnäs stadsmiljö. Eventuellt kommer delar av stationen att täckas av miljövänliga solceller för att minska Strängnäs kommuns driftkostnader.

Höjden på cirka 12 meter är nödvändig för att den ska kunna angöras uppe på Långberget på sydsidan. När allt är klart kommer Strängnäs att ha två spår istället för bara ett som i dag.

Det nya åtta kilometer långa dubbelspåret mellan Ulvhäll och Härad är enda orsaken till att Strängnäs får en ny station. Dubbelspår ger halvtimmestrafik till och från Stockholm.

Trafikverket betalar för dubbelspåret och ersätter allt som rivs för att ge plats för järnvägen. Det innefattar att man bygger en provisorisk station under byggtiden. Dessutom ersätts den gamla stationen med en likadan ny. Men en likadan vill Strängnäs kommun inte ha. Kommunen lägger till 68 miljoner kronor för att få en större och lyxigare byggnad än den gamla.

— När Svealandsbanan byggdes visste man inte hur mycket trafik det skulle bli. När man nu har kört med enkelspår ett antal år visade det sig att det blev fem gånger så mycket resenärer. Nu ska vi inte göra om samma misstag. Stationen ska räcka till och hålla för behovet i kanske 50 år, säger kommunalrådet Jens Persson (C).

Kommunen räknar med ytterligare kostnader på drygt 20 miljoner kronor innan allt är klart. Det krävs nämligen nya cykelbanor, på- och avstigningsplatser och anslutningsvägar, inte minst till det parkeringsgarage som anläggs under stationsbyggnaden. En tredje entré blir dessutom verklighet på östra sidan av stationsområdet. Där krävs en tunnel under spår 1 för att resenärer inte ska tvingas korsa banvallen.

Är allt det här värt 90 miljoner kronor?

— Nej, det är 68 miljoner vi ska förhålla oss till. Sådant som gator och cykelbanor måste vi bygga oavsett vilken station vi väljer. Dessutom får vi ett bidrag på 20 miljoner kronor av staten från den regionala trafikplanen. Det finns även två exploateringsområden för bostäder föreslagna nära stationen. Lyckas kommunen sälja all mark i exploateringsområdena så blir det här snarare än plusaffär än en minusaffär, säger Jens Persson.

Den politiska majoriteten har största oppositionspartiet Moderaterna med sig.

— Det är en stor investering för både kommunen och för Trafikverket. Men vi tror att det blir bra med ett ökat antal tågavgångar. Resecentrum blir ett nav i kommunen. Och ett viktigt skäl till att vi godkänner förslaget är att det blir självförsörjande på grund av pengarna från markförsäljningen, säger Jacob Högfeldt (M), oppositionsråd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!