Nyköping och Skavsta läggs på bispår

Snabbtågen från Stockholm söderut kommer att svischa förbi på sidan om Skavsta flygplats och Nyköping. Det blir följden när regeringen nu satt ner foten om var huvudspåret på nya Ostlänken mellan Järna och Linköping ska dras.

Ostlänkens dragning spikad av regeringen. Arkivbild.

Ostlänkens dragning spikad av regeringen. Arkivbild.

Foto:

Övrigt2018-01-20 05:00

Regeringen har i dag tagit beslut om den korridor där den nya tågsträckan ska gå – sträckan som är en första etapp i moderniseringen av tåglinjen mellan Stockholm och Malmö/Göteborg. Beskedet följer Trafikverkets förslag och det är myndigheten som sedan beslutar detaljplaneringen inom korridoren.

Ur arkivet:"I första hand tittar vi på att utveckla Arlanda"(augusti 2017).

– Den här spårlösningen öppnar för flera lösningar, säger Karolina Skog (MP).

I stora drag kommer den nya Ostlänken att följa E4:an.

– Ur miljösynpunkt är det en lämplig lösning, säger Skog.

Dagens besked är inte avgörande i sig för om det kommer att byggas spår för den snabbaste varianten av höghastighetståg.

– Beslutet möjliggör båda alternativen, vi låser inte fast oss, säger Karolina Skog.

Hon vill trycka på det viktiga i att bygga ut järnvägen.

– Vi har kapacitetsbrist i dag, det är trångt på spåren.

Någon gång 2033–2035 beräknas Ostlänken vara färdigbyggd. Kostnaden beräknas till runt 50 miljarder kronor.

Fakta: Ostlänken

Ostlänken planeras som en ny dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Södertälje och Linköping, en sträcka på cirka 15 mil. Stationer för av- och påstigning planeras på fem platser: Vagnhärad, Nyköping och Skavsta via ett bispår, Norrköping och Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!