Nytolkat djungeläventyr på ingång

När "Djungelboken – the musical" kommer till Eskilstuna på fredag är det en helt ny version som serveras publiken. Regissören Robert Dröse - ursprungligen från Oxelösund - ser fram mot att ge sig ut på Sverigeturné.

Ensemblen uppträder i extremt varma kostymer och på höga höjder. Regissören Robert Dröse på en av repetitionerna.

Ensemblen uppträder i extremt varma kostymer och på höga höjder. Regissören Robert Dröse på en av repetitionerna.

Foto:

Övrigt2019-01-14 09:05

"Djungelboken – the musical" är en nytolkning av Rudyard Kiplings klassiska novellsamling om pojken Mowgli som växer upp i djungeln efter att han tvingats lämna sin by. Björnen Baloo, ensamstående pappa till sina två ungar Liv och Lycka, adopterar den lille människovalpen och äventyret snurrar i gång. Publiken får stifta bekantskap med idel välkända figurer, som den smarta ormen Kaa, den fruktade Shere Kahn och pantern Bagheera, men de får även lära känna kungen över aporna mer ingående - i Dröses version spelad av artisten Mendez.

Musikalen hade premiär på Stockholm Waterfront i november och beger sig nu ut på Sverigeturné. På redag den 18 januari landar djungeläventyret på Stiga Sports arena i Eskilstuna.

Robert Dröse kan referera till klockslaget då karriären inom showbiz tog sin början.

– Klockan 18 den 27 januari 1980. Då hade jag min första lektion i bugg på Träffen i Nyköping, the rest is history, säger Dröse när tidningen når honom i en paus mellan två föreställningar på Stockholm Waterfront.

Robert Dröse, som växte upp i Oxelösund och Nyköping, fortsatte danskarriären. Han har bland annat medverkat i Grease, West Side Story och Sweet Charity i Stockholm - liksom i After Dark. Han är utbildad tv-producent och har jobbat med ett flertal olika tv-produktioner; från Fame Factory till Siv och Viv på TV4.

De senaste åren har han, med livskamraten och musikalstjärnan Anna Norberg som producent, satt upp "Trollkarlen från Oz", "Snövit – The Musical" följt av "Äventyret Aladdin" - där sörmländska Idol- och Mellloartisten Renaida hade en av huvudrollerna i fjol.

Vad var det som fick dig att ta dig an Djungelboken?

– Först och främst därför att det är en fantastisk historia, det är därför den klarat sig genom alla dessa år. Verket är nu fritt för nytolkningar och det gör det också mer spännande för mig som regissör och manusförfattare. Svängarna går att ta ut rejält, säger Dröse som konstaterar att Kiplings historia är betydligt mörkare än hans egen tolkning.

– I Kiplings noveller är det både mer död och farlighet. Vi har skippat skrämmande vargar och även att göra en klassisk kärlekshistoria. Istället handlar musikalen om att sökandet efter att hitta en familj... om matriarkatet som styr i djungeln och om en ensamstående pappas vardag med två smarta döttrar som hela tiden lyckas dribbla med sin far. Man kan nog säga att vi vänt en smula på innehållet, säger Dröse.

Att ta sig an en så välkänd historia som Djungelboken har inneburit en hel del våndor.

– Precis alla har referenser till storyn, absolut! Men samtidigt är det tacksamt då publiken vanligtvis föredrar klassiker framför helt nyskrivet material, säger han.

Största utmaningen har handlat om kostymerna i föreställningen.

– Helt klart! Skådespelarna har dräkter som är både tunga och extremt varma, flera går på styltor och dessutom ska de prestera på höga höjder på scenen, somliga närmare fem meter över marken. Det har varit väldigt tuffa krav för att få en roll och är ingenting för dem med svindel, säger regissören som redan är i gång med nästa stora projekt.

Den 21 januari är det audition till musikalen om Robin Hood, som har premiär i slutet av oktober.

– Från indiska djungeln till Sherwoodskogen, jag gillar när tempot är högt!

"Djungelboken – the musical"

Manus och regi: Robert Dröse

Musik: Tolv nyskrivna låtar av Martin Landh

I rollerna: Mendez, Gunilla Backman, Tilde Fröling, Jakob Stadell, Nils Axelsson, Bill Sundberg med flera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!