Den som inte är uppmärksam eller vet vad den letar efter kanske missar det nya förvaringsskåpet inne på 21:ans köpcentrum. Under rulltrappan, på köpcentrets bottenplan, står sedan i augusti ett av logistikföretaget Instabox paketskåp. Hit kan Eskilstunaborna komma för att plocka upp varor som de beställt på nätet – samma dag som de köpt dem.
– Eskilstuna är en ganska stor stad nära Stockholm med utmärkt logistikläge, säger Alexis Priftis, vd för Instabox. Det finns ingen anledning att Eskilstunaborna inte ska ha tillgång till samma service som stockholmarna. Hittills har det gått väldigt bra i Eskilstuna så vi ser fram emot att öka vår närvaro i staden.
Instabox beskriver sig själva som ett mellanting mellan hemleverans och ombud. När kunden beställer varor av Instaboxs samarbetspartners plockar företaget upp varorna och levererar dem till sina förvaringsskåp. Där hämtar kunden i sin tur ut varorna med hjälp av en pin-kod – ungefär som hos vilket postombud som helst. I Eskilstuna kan konsumenterna i dag välja mellan tre förvaringsskåp; i 21:ans köpcentrum, på OKQ8 i Fröslunda och i Sveaplan Centrum.
Affärsidén med endagsleverans följer en global trend.
– Det är absolut så att näthandlare levererar snabbare idag, leveranser samma dag är inte ovanligt utomlands, som med Amazon och andra jättar som kan leverera inom några timmar, säger Erik Bergh, analytiker på HUI Research som ägs av branschorganisationen Svensk Handel. Endagsleveranser är på modet.
Och det går bra för den svenska näthandeln. Senaste kvartalet ökade näthandeln med 14 procent jämfört med samma period förra året och under 2018 förväntas den omsätta 77 miljarder kronor. Det visar den senaste rapporten som HUI Research tagit fram åt PostNord, den så kallade E-barometern.
Samtidigt som kunderna gasar på konsumtionen ställs högre krav på handlarna att möta förväntningar på snabba leveranser.
– Vad det är som tryckt på den utvecklingen har sett lite olika ut, jag tror att handlare ibland har trott att konsumenterna vill ha leverans snabbare än de faktiskt vill ha. Men sedan kan man väl säga att konsumenternas förväntningar kommit ikapp.
Och utvecklingen med krav på allt snabbare leveranser kommer att hålla i sig, menar Erik Bergh. Samtidigt påverkas handlare möjlighet att lönsamt leverera snabbare och snabbare på vilken konsumentkrets som man levererar till.
– I städer som London, där man bor väldigt många på liten yta, är man långt framme vad gäller snabba leveranser. Det beror ju på att man inte behöver köra några längre sträckor.
– Skulle man som företag ha ett lager strax utanför Stockholm skulle det ju vara möjligt att leverera inom Stockholmsområdet inom några timmar, däremot inte till Kiruna.