-Kommunikation måste vara enkel och den måste tala till mottagaren. Då kan man inte låta som en reklambroschyr, sa bland annat Jacqueline Kothbauer.
Hon har varit sin egen i tre år som föreläsare inom personligt varumärke och har skrivit boken Mediababe – nio steg till framgång med media. Hon har tidigare jobbat som riskkapitalist och affärsutvecklare och var med och utvecklade internetportalen Torget.
Hon säger att hon själv bor på Facebook, eftersom alla andra gör det och att de som inte inser detta missar potentialen att snabbt nå ut till många.
-Det är som att få en sjötomt – helt gratis - men man använder sig inte av den, förklarar hon.
Likaså är det med Linked in och Twitter. Här finns oanade möjligheter att snabbt hitta rätt personer. Om man gör sin läxa och väljer de man följer på till exempel Twitter eller olika bloggar så minimerar man egentligen tiden för sin omvärldsbevakning, samtidigt som man maximerar den information man får – men inom rätt nisch.
-Hitta också DIN egen stil. Ditt eget varumärke - och håll fast vid det. Hitta tio nyckelord , fem för företaget och fem för dig själv som person, tio ord som du alltid har med i dina presentationer.
Hon pratade också om att skaffa sig kundambassadörer och nämnde Ving som ett gott exempel där den som får råd av kundtjänstmottagaren om sin resa också kan få råd från andra på företagets facebooksida.
-Det är bara 5-10 personer som är aktiva och kommenterar – resten läser bara. Men de LÄSER också de goda råden om var man skulle kunna resa. Häri ligger potentialen, konstaterar Jacqueline.
En varning sätter hon dock upp för all publicering på nätet – att det aldrig kan göras ogjort. Det du skriver finns där – och för all evig tid.
-Så om du ska svara på kritik från kunder, svara enkelt och diplomatiskt. Bortförklara aldrig och låt aldrig det emotionella ta överhanden. För alla kan läsa och se hur du hanterar dina kunder. Det kan slå tillbaka annars. Är det en idiot som du har att göra med tror jag att det ändå märks, folk kan läsa mellan raderna, säger hon.
De som lyssnade på föredraget fick åtskilligt fler tips att ta med sig hem till företagskontoret och många röster i publiken vittnade om att det är detta ämne som många suktar om att lära sig mer av just nu.
Om HUR du kan lära dig att SYNAS i MEDIEBRUSET
Jacqueline Kothbauer var inbjuden till Idea Plants nätverkslunch på Munktell Science Park på torsdagen. Hon gav publiken en mängd olika tips om hur man kan vinna tid och kunder genom att vara närvarande på nätet – genom att twittra, blogga och facebooka. Men – gör det genomtänkt!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!