Om hur entreprenörskapet ska kunna genomsyra skolarbetet

I en föreläsningsserie om entreprenörskap i skolan bjöd Mälardalens högskolas Idélab tillsammans med Samhällskontraktet in till föreläsning och diskussion om hur man för in entreprenörskap i skolan på ett bra sätt. 80 personer dök upp, vilket arrangerande Sara Hägglund var mycket nöjd över.

Övrigt2012-03-28 16:19

-Entreprenörskap ska genomsyra skolarbetet och är inskrivet i läroplanerna både för grundskolan och gymnasiet. För många är det här något ganska nytt och stor osäkerhet råder. Därför var det här ett ypperligt tillfälle att när vi ändå i vårt projekt skulle ta in bra föredragshållare, även bjuda in andra som kan vara intresserade av ämnet att lyssna, berättar Sara Hägglund.
De två föredragshållarna var Anna Fredqvist som har en bakgrund som lärare och som nu jobbar på Rektorsakademien i Stockholm och Anders Härdevik som nu är egenföretagare men som en gång i tiden jobbat som rektor på Gökstensskolan i Torshälla. Han har skrivit boken: "Tur för skolan att den är obligatorisk”.
-Han tog bland annat upp det viktiga i att inte fastna i gnäll när något är tufft eller om man är missnöjd utan att försöka se till möjligheter.
Syftet med träffen var att sprida kunskap om entreprenörskap i skolan och att bidra till möjligheter för kunskapsöverföring.
-Vi hade efterföljande diskussion där tanken var att man skulle kunna utbyta erfarenheter, säger Sara Hägglund som arbetar på Mälardalens högskolas Idélab.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om