Oseriösa sotarföretag härjar i länet – så undviker du att bli lurad

Just nu hör företag med sotning i fokus av sig till husägare. Falsk marknadsföring, menar sotarnas branschorganisation. Även kommunens konsumentvägledare har märkt av fenomenet.

Foto:

Övrigt2017-11-30 06:12

Det har kommit in flera samtal hit till Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning. Alla med samma historia: Man har blivit uppringd av sotningsföretag. I onsdagens tidning berättade vi om Johnny Ohlsson i Eskilstuna som ville varna för de oseriösa sotarföretagen. När han pratade med företaget som ringde så ringde även varningsklockorna.

– Det lät som om vi redan hade gjort upp om en tid på nästkommande tisdag.

Mattias Löfroth är kommunikationsansvarig på branschorganisationen Sveriges skorstensfejaremästares riksförbund. Och han känner igen problematiken. Och vill vara tydlig med att sotaren inte ringer för att boka en tid.

De här företagen nosar gärna rätt på äldre husägare.

Christine Fransholm, konsumentvägledare

– De företag som är upphandlade i kommunen för att utföra sotningen hör av sig i god tid med post. Och då är priset också fastställt i upphandlingen.

Anledningen till att den här typen av marknad har dykt upp beror till viss del på att en åtgärd som tidigare utfördes av de upphandlade sotningsföretagen inte längre ingår i den obligatoriska sotningen och brandskyddstillsynen. Rengörningen av den så kallade imkanalen bakom köksfläkten finns inte längre med på sotarens lista över saker det är krav på att kontrollera och åtgärda.

– Visst kan det vara bra att kontrollera imkanalen. Men passa på att ta det med den lokala sotaren när det är dags för sotning, säger Mattias Löfroth.

– För vår del så känns det som att de här företagen ägnar sig åt falsk marknadsföring. Att de använder sig av sotarnas goda rykte.

[fakta nr="1"]

Det är inte bara hit till tidningen som samtalen om sotarna kommit. Christine Fransholm, konsumentvägledare på Eskilstuna kommun, har varit i kontakt med flera oroliga husägare.

– De här företagen nosar gärna rätt på äldre husägare. Jag blev nyligen kontaktad av en dam som hade råkat tacka ja till ett sotarbesök via telefon.

Christine Fransholm menar att många av de som kontaktar henne både känner sig osäkra på vad som gäller och vilka rättigheter man har som konsument. Tipsen hon brukar ge är att inte tacka ja till något utan att själv först har satt sig in i vad som gäller eller vilka företag och priser som finns. Om du ändå vill ingå ett avtal över telefon så ska du vara noga med att ta reda på företagets namn och hur du når företaget om du ångrar dig.

– Damen som ringde mig var orolig och jag kunde lugna henne med att man har ångerrätt även om man har tackat ja och bokat in en tid. Visst kan det vara jobbigt att säga nej när sotningsföretaget står utanför dörren men du har all rätt att ångra dig under 14 dagar.

Läs mer

Här hittar du flera nyttiga länkar där du kan läsa mer om vad du ska tänka på när det gäller sotning:

LÄS MER ► Ångerrätt

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!