Trafikverket går vidare med sitt förslag om en kort bibana med station på bibanan i stället för på huvudbanan. Det är det förslag som fick Nyköpings kommun att reagera kraftigt när det presenterades i somras och Urban Granström och Skavstas vd Peter Steinmetz var mycket kritiska.
När stationen planerades på huvudbanan skulle den ligga ungefär vid dagens långtidsparkering. Trafikverket har efter sommarens diskussioner placerat Skavstastationen på bibanan, men så nära Skavsta som möjligt, vilket gör att det i framtiden är möjligt att bygga en station vid Skavsta även på huvudbanan. På så sätt skulle de två Skavstastationerna kunna hänga ihop.
– Om operatörerna som kör höghastighetstågen ser en affär i att stanna med höghastighetstågen vid Skavsta finns möjligheten att i framtiden även bygga en station på huvudbanan, säger Einar Schuch, regional direktör vid Trafikverkets region öst.
– Det är mycket en operatörsbedömning.
I dagsläget bedömer Trafikverket inte att Skavsta, med två miljoner passagerare per år, är tillräckligt stort för att det ska vara attraktivt för operatörerna att stanna på huvudbanan.
– Men Skavsta har ett miljötillstånd för sex miljoner passagerare. Om det skulle öka kraftigt är det fullt möjligt att tänka sig två stationer, säger Einar Schuch.