På två av akademierna på Mälardalens högskola var det nära nog hälften av de studenter som överklagade betyget på en tentamen som fick rätt vid en omprövning.
På linjen för Utbildning, kultur och kommunikation kom det under hela fjolåret in 126 överklaganden, 55 av dem fick ändrade betyg efter det att samma lärare gjort en ny bedömning. På linjen för Innovation design och teknik var det 41 som klagade och 18 som fick ändrat betyg.
På linjen för Ekonomi, samhälle och teknik var det ungefär var tredje överklagande student som fick nytt resultat - 155 som överklagade och 55 som fick rätt.
På Hälsa, vård, välfärd är det rent statistiskt sett svårare att få en omprövning - också här vare det i fjol 155 som överklagade, men bara 34 fick rätt.
Sammanlagt var det 468 som klagade under fjolåret, och 162 som fick rätt i en omprövning.
Att jämföra med 2015 års siffror som skrevs till 440 som lämnade in en överklagan och 154 som fick rätt.
‒Med tanke på att vi har 14000 studenter som läser ungefär fyra kurser per termin så är det inga anmärkningsvärda siffror, säger biträdande kommunikationschefen, Sofia Norling, som dock saknar siffror från andra jämförbara högskolor.
En som är mycket nöjd med att blanketten existerar i dag är den vikarierande studentombudsmannen, Jonatan Mathiasson, på Mälardalerns högskola.
‒Jag tycker att den fungerar väldigt bra, jag föreslår själv många av de studenter som anser sig vara missförstådda eller orättvist bedömda att fylla i en begäran om omprövning av betygsbeslut, säger Jonatan Mathiasson, som själv varit med och utformat blanketten så som den är formulerad i dag.
I fråga om enklare korrigeringar så behöver det sällan bli ett ärende alls. Det har hänt att en lärare som rättat en tentamen helt enkelt missat att addera alla poäng, eller gjort sig skyldig till en felaktig sammanräkning.
På den här punkten säger annars regelverket att examinatorn har rätt att korrigera sitt beslut oavsett om det är till för- eller nackdel för studenten. I det senare fallet manar man i högskoleförordningen till stor försiktighet, och "endast när det är fråga om klara fall". Och i alla sådana fall ska studenten ha en möjlighet att yttra sig.
Men i exempelvis fall där man som student anser att man besvarat en fråga så utförligt som någon har rätt att kräva hur gör man där?
‒I dessa lägen kan det vara bra om student och examinator får en chans att tala med varandra om saken, säger Jonatan Mathiasson. Och i flera fall händer det att ett samtal kan betyda att betyget ändras.