Inne på lagret bakom förbutiken tornar paketen upp sig. I papperskartonger och plastförpackningar väntar alltifrån kläder och leksaker till proteinpulver och stövlar på att bli upphämtade. De tyngsta paketen kan väga uppåt 20 kilo.
– Vi tar hand om omkring 300 paket varje dag och av dem är det väl en tio stycken som väger mellan 10-20 kilo. Många som hämtar ut paket blir förvånade över hur tunga de är, säger Åsa Thyrén som jobbar deltid i informationsdisken på Ica Maxi i Eskilstuna.
I dag finns det fortfarande en del luft på hyllplanen, men om några veckor inleds årets två konsumtionshögtider; med en månads intervall inträffar både Black Friday och jul. Postnord räknar med att de kommer att hantera omkring 900 000 paket under Black Friday-helgen. Och e-julhandeln - som i fjol omsatte 6,2 miljarder kronor fram till 20 december - förväntas fortsätta öka även i år.
Det kommer att märkas för Åsa Thyrén och kollegorna som trots en hög arbetsbelastning tackat nej till att få hjälp från andra ombud.
– Det är med nöd och näppe som allt får plats då, men vi har fixat det förut så det ska nog gå bra i år igen. Det kan kännas en del i armbågarna när man jobbar inför jul, det är så många som ska ha ut paket då, och jag jobbar ändå inte heltid.
Veckorna före jul kommer varor att levereras hit även under lördagar för att de anställda ska slippa hantera en anstormning av paket på måndagar. När lagret är fullt finns inte mycket utrymme att börja kånka stegar för att plocka ner paket som ligger på hyllorna högst upp, omkring tre meter upp i luften. De hyllorna används mest i nödfall och då främst för lättare paket.
– De tunga paketen ställer vi på golvet och de kan stå en bra bit ut i gången här. Så det finns ju plats, men det blir rätt trångt att röra sig, säger Åsa Thyrén och pekar mot en gul markeringstejp som markerar hur långt ut varorna får stå.
– Det är bra att vi är flera som jobbar här, jag kan tänka mig att det är jobbigt om man ska sköta allt paketutlämning själv, fortsätter hon.
Förr var det väl en 3-4 paket om dagen, nu är det snarare 60-70 paket varje dag. Det är klart att man blir stressad, jag bävar inför Black Friday
Sussie Wrangås, Frendo MekoPartner Bilverkstad
På Frendo MekoPartner Bilverkstad i Trosa, som också har paketutlämning, märker man också av att paketen både blivit fler och tyngre.
– Det blir mycket bärande. Förr var det väl en 3-4 paket om dagen, nu är det snarare 60-70 paket varje dag som ska scannas in, bäras ut på lagret och sedan hämtas igen när kunden kommer. Det är klart att man blir stressad, jag bävar inför Black Friday, säger Sussie Wrangås som jobbar i butiken.
För Sussie Wrangås har paketutlämningen inte resulterat i några allvarliga fysiska problem. Men att personer som jobbar med pakethantering riskerar belastningsskador, det har Arbetsmiljöverket fått indikationer på. Nästa år inleder myndigheten därför ett tillsynsprojekt på tema e-handel, något som Ekot var först med att rapportera.
– Tanken är att vi ska titta på det systematiska arbetsmiljöarbetet längs hela kedjan, från det att kunden klickar på köpknappen på sin dator till att varor packas och distribueras. Det handlar inte bara om pakethantering hos ombud utan också om de som jobbar på lastningsterminaler, säger Thomas Blombäck, enhetschef region öst på Arbetsmiljöverket.
Projektet är fortfarande i sin linda och exakta detaljer kan Thomas Blombäck inte svara på i dag. Men planen är att myndigheten ska besöka terminaler och utlämningsställen runt om i landet för att se vilka riskbedömningar som arbetsgivare gör. Ett pilotprojekt drar i gång under våren 2019.
– Det handlar exempelvis om att titta på vilken typ av paket det är som hanteras, hur paketen är placerade och hur tunga de är, om medarbetarna måste klättra för att plocka ner dem.
– Många gånger är det unga personer som jobbar med det här, och tunga lyft på fel sätt medför en risk för skador i bland annat nacke och axlar.
På Sjölins tobak i Katrineholm har man hittat ett eget sätt att hantera de riktigt tunga paketen.
– Vi låter de stå direkt bakom kassan i stället för att bära in dem på lagret, så får kunden hämta dem därifrån. Det är många som förstår att det blir tungt annars, säger Lasse Sjölin, ägare av Sjölins tobak.
Han tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket nu ska se över arbetsförhållandena för paketutlämnare.
– Vi hanterar inte samma volymer paket som andra utlämningsställen gör och kan alltid avlösa varandra, men jag kan tänka mig att det finns andra som blir överbelastade. Och näthandeln fortsätter ju att öka, än har vi bara sett toppen av isberget.
Hur mycket utlämningsställena tjänar per utlämnat paket är enligt Postnord och DHL intern information mellan företaget och dess ombud. Inte heller DB Schenker kan svara på hur mycket ersättningen ligger på.
– Ersättningen är per paket. Vi vill inte ange någon exakt summa eftersom det varierar en hel del, svarar Pierre Olsson, pressansvarig på Schenker i ett mejl.