Det här var den 1 november 2006 och några år tidigare hade jag muckat från just helikopterflottiljen, där jag servade just sådana här helikopterbesättningar med flygväder. Och det här var ett väder som inte kändes helt nödvändigt att bara ge sig ut och övningsflyga i. De två stora rotorerna tog helikoptern, som bland annat kunde användas för sjöräddning, in över ön och mot ostsidan och öppet hav.
Jag åkte iväg lite tidigare till lokalredaktionen i Borgholm och det visade sig mycket riktigt att det gått ut ett larm. När jag ringde upp de som samordnade räddningsinsatsen blev jag placerad i en telefonkonferens med journalister från de flesta stora medierna – som annars struntade högaktningsfullt i vad som hände på och omkring Öland en sketen dag i november.
Det var fartyget Finnbirch som höll på att sjunka mellan Öland och Gotland. Vädret var så hårt att flera räddningsfartyg fick vända tillbaka och de två helikoptrarna fick vänta tills Finnbirch sjunkit innan de kunde börja vinscha upp besättningen. Två av dem överlevde inte.
Under mina år som lokalreporter på Öland var det här den historia som följde med mig längst. Intervjuer med överlevande, att fartyget började läcka olja och Haverikommissionens kritik.
Drygt tolv år senare är det hela fortfarande inte överspelat. I ett pressmeddelande från Kustbevakningen framgår det att Finnbirch fortfarande läcker olja. Kustbevakningen har löst det hela genom att placera en specialbyggd container som vänts upp och ned över det läckande vraket med en slang upp till ytan dit oljan kan pumpas och tömmas. Och då all olja inte kunnat saneras från fartyget fortsätter historien.